Dia Fasih berbahasa Iban , asalnya Kedah.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Dia hanya wanita melayu biasa tapi dengan kecekalan dia untuk menguasai Bahasa Iban cukup mengkagumkan .

Alkisah cukup menarik , perwatakkan kebudakkan , manja dan kuat merajuk tidak ada sesiapa berani membulinya kerana dijaga oleh Lima orang Abang - abang dari Sarawak termasuklah saya.

Ceritera bermula pada tahun 2004 ketika itu saya baru menjejak kaki ke campus ACT , aku sedikit bertuah kerana ada 6 orang dari sarawak . Sesi perkenalan bermula dan agak janggal sekali sebab aku adalah student yang paling lewat iaitu lewat seminggu selepas pengajian bermula dan cuma mereka masih belum mengenali aku .

Namanya Angah , sejak mengenali di kolej dia tidak seperti kebanyakkan student lain , dia jenis happy go lucky tapi pendiam bila dengan orang tak dikenali tapi bila sudah mengenali seseorang itu dia slumber yaya je jadi gila atau senang untuk jadi geng sama kepala .

Atas kekerapan geng Kami , kadang kala dia menjadi isu dalam kolej mungkin terlalu rapat dengan student lelaki dari sarawak iaitu kami berlima. Tapi itu hanya sekejap lama - lama isu jadi sejuk hahahaa... Lihat pix dibawah , itulah geng KAMI:

Gambar pertama kali menjejak kaki ke Kolej Alpha , Kalau tak silap dalam tahun 2004

Ok, sekarang i nak cerita pula bagaimana dia dapat mempelajari Bahasa Iban dengan begitu fasih sekali .
Kekerapan kami membuat studies groups bersama dan majoriti geng Kami adalah Sarawakian so jangal berbahasa lain dan sedikit sebanyak Angah dapat tangkap beberapa perbualan kami dia rajin bertanya maksud sesuatu bahasa Iban.
Dia "Angah" ada ciri - ciri seorang yang inginkan sesuatu yang baru dan mungkin pernah berfikir selain akademik dan ilmu apa salah mempelajari bahasa lain atau inilah peluang belajar budaya dan bahasa Iban dengan free dengan adanya Kami . hihihi .. cas free ke?? ai coke sebotol , roti canai hahaha.

Kemana sahaja Abang - abang Sarawak sama semester keluar jalan dia mesti nak ikut tak sah tak ikut . Itulah dia, jangan - jangan kawin esok dengan orang sarawak .

Akhirnya , entah bila i pun tak tahu dia dah boleh berbahasa Iban mungkin dalam semester 3 , tambah lagi dia ada kawan perempuan iban dan sama menyewa dan juga sekepala .

Angah & Jacky

Kepada Angah : " wawawawa.. nda ibuh nemu dik .ni kok aku meh~ "~ +_+ . Sekarang dah sambung studies di UUM sintok Kedah . Call kitorang selalu jangan tak cakap bahasa Iban sekali sekala nanti lupa pula , rugi dan penat u ambik cos Diploma Bahasa Iban dengan kelulusan 4.00 dari we'all . hihiih.


 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©