Berapakah umur anda akan berkahwin?

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Maaf kepada para saudari - saudari yang menbaca entry kali ini kerana entry ini bersesuai dengan para lelaki tapi perempuan pun digalakkan membaca supaya dapat memahami lelaki kenapa sering mengelak bila ditanya "bila nak ambil i? , bila nak lamar i ? " dan etc.

*idea ini tiba - tiba muncul bila i teringatkan entry i yang lepas.

Berapakah umur anda akan berkahwin? satu persoalan yang agak merumitkan sebilangan lelaki termasuklah Mr J. Mari kita buat satu analisis dan analisis ini tiada terdapat pada mana - mana artikel .

Lelaki masakini.

Kita bermula daripada Peringkat Remaja dan umur dalam 17 - 18 tahun dimana lelaki tersebut baru sahaja menghabiskan alam Sekolah menengah dan akan menjejak kaki ke bidang pengajian tinggi kemungkinan dalam Jurusan Diploma dan dianggarkan untuk mengambil Diploma mengambil masa 3 tahun dan umur beliau akan meningkat kepada 21 ataupun 22 tahun untuk menghabiskan Pengajian untuk Jurusan Diploma .

Setelah habis mengambil Jurusan Diploma kemungkinan besar beliau akan merehatkan diri sebentar selama 1 tahun (mungkin untuk mengambil MUET Test) dan akan menyambung pengajian kepada peringkat seterusnya iaitu Degree dan mungkin akan menghabiskan dalam masa 3 tahun juga dan umur beliau akan mencecah dalam lingkungan 25 - 26 tahun ok , kita stop sampai Degree sahaja (Lelaki masakini) .

Setelah berumur 26 tahun lelaki terebut sudah pun mempunyai Degree dan kemungkinan ekonomi dan kewangan lelaki tersebut bakal lebih baik dan lelaki akan meneruskan selama 2 tahun untuk mencari pekerjaan yang bakal menjamin masa depannya kelak . 26 + 2 tahun = 28tahun .

Umur lelaki tersebut telahpun meningkat kepada 28tahun barulah akan menjumpa satu pekerjaan yang dianggap boleh menjamin masa depan nya dan akan menambah lagi selama 5tahun untuk menyimpan duit bagi membeli keperluan sendiri seperti kereta dan rumah sendiri dan pada masa itu kewangannya telah stabil dan boleh mendirikan rumahtangga kerana semuanya lengkap kecuali belum memiliki Isteri .

28 tahun + 5 tahun = 32 tahun , bermakna umur lelaki masakini paling sesuai mendirikan rumahtangga adalah pada umur 30an . Bagaimana pula jika pasangan kekasihnya sebaya dengan beliau? mesti tidak sanggup untuk berkawin pada usia 30an dan bagaimana pula jika kekasihnya lebih tua 2 atau 5 tahun darinya?



Kebanyakkan wanita tidak mahu berkawin pada umur 30an . Fakta
Tapi Cinta itu tidak mengenal umur. Mr J

Adakah kekasih anda sering bertanya 'bila nak ambil sayang' , 'bila nak datang melamar' , ' bila nak jumpa family i' dan selalunya lelaki sering mengelak bukan kerana tidak sayang tetapi belum bersedia kerana inginkan masa depan yang lebih terjamin dan bukannya untuk diri sendiri malahan untuk si "kekasihnya" juga. Itulah lelaki .

Salam ceria ,
Mr. J
www.pengeRindu.com
Subscribe untuk mendapatkan 10 ebook Percuma.

Ingin artikel anda disiarkan sini? senang sahaja "Emailkan" sahaja kepada kami.

Bookmark and Share

Dapatkan Artikel terbaru dan 10 ebook Percuma daripada www.pengeRindu.com serta artikel terbaru terus ke email anda. Sila masukkan email anda dibawah:

Penghantaran ditaja oleh FeedBurner

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

14 comments:

Keavy™ berkata...

Kalau ada jodoh, aku nak kawen pada usia 28thn.. Hehe :)

Mr.J berkata...

Keavy™ , kenapa taknak target umur 30? hehhe

Keavy™ berkata...

Hahaha If 30thn, 8thn la tunang aku tunggu aku.. Kakakaka!!

Tanpa Nama berkata...

hahahaha..

tapi i n my boy kinda different to the scenario above..

my boy sik mau kawin cepat saja, tapi duit simpanan still tak cukup lagi..

tapi bagi girl nya ini, lebih suka kawen lambat sikit..

boleh kukuhkan dulu pendapatan diri sendiri..

so, bila nak mulakan hidup family kita takkan kucar kacir..

sekurang kurangnya, kami susah selesa..tak perlu sangat pikirkan hal duit lagi bila dah ade baby and so on..

MeL berkata...

ermm taknak target mana2 umur... huhu apalagi dgn keadaan status single mingle nie...

Mr.J berkata...

msanissyahirah ,Yup kukuhkan simpanan dulu baru kemudian hari rasa selesa, tapi selesakah perempuan kawin lambat? satu persoalan.


M.e.l.o.r.n.a . status single? Targetkan Azam baru supaya menjadi double pada 2010 ok. :P

Tanpa Nama berkata...

selesa kalo saya berfikir secara positive..
tapi yang tak bestnye kalo makcik2 membebel2, "Bila nak kawen?"..itu yang mendatangkan tak keselesaan..

i bukn jenis ikut org..bile org ade bf, i pun nak ada..bile org nak kawen, i pun nak ikut jugak..kalo macm tu, i dah lama kawen..sbb kwan2 i ramai dah kawin..

apa pun, it's individual perspective..(alasan selamat)..haha..

huhuhu...

Mr.J berkata...

msanissyahirah, Alasan anda telah selamat, hehe.Yup , Wanita sering menahan daripada bebelan Mak cik , Mak Cik . Teringat kisah kawan lama i.

"Kenapa ko xkawin2 ?" soal Mak Cik tersebut.

"dulu bile aku mude ada bf etc etc korang xsuruh aku bercinta, sekarang aku tak bercinta korang pulak sibuk suruh aku kawin" balasnya..

MeL berkata...

blm nak berdouble... selesa lagi single...

Mr.J berkata...

M.e.l.o.r.n.a , ic, jgn lama2 nanti kena bebelan Makcik2 . hehe.

MeL berkata...

yang tu senang jew nak jawab.... sy akan biarkan dia membebel dulu... lepas tu baru sy bg ceramah... setakat ni cuma nenek sy saja pernah sy 'tembak' kaw2 pasal tersebut (sy jwb- kahwin awal pun tak guna nek... kalau lelaki tu kaki botol, kaki judi, kaki perempuan, kaki pukul... tu je sy jwb... terus dia terdiam dan sampai sekarang tak seorang pun berani mempersoalkan hal tersebut kat depan sy)... sapa suruh 'membuli' mak sy... anak mana tak sayang kat mak... nasib baik parents sy sporting... asal ada yg berminat diorang confirm jawab... tanyalah anak sy dulu... huhu... kalau hati belum terbuka nak buat macam mana... lagipun susah dunia sekarang... macam2 jenis manusia...

Mr.J berkata...

M.e.l.o.r.n.a s , ganas juga nenek awak, Manusia mmg bermacam jenis , ada musang berjangut .

BloggerWanita.com berkata...

Saya rasa lelaki sesuai kahwin umur 30 an..sekarang ni ramai lelaki yang kahwin awal. umur 20-22 dah kahwin. i think it's too early. tak puas enjoy lagi..hehe.

now i'm 26. dulu cita-cita nak kahwin umur 26 tahun selepas 2 tahun bekerja dan dah senangkan family. Tapi belum ada jodoh lagi dan banyak lagi nak buat untuk family.
Apa-apa pun, for me, umur tak kisah, janji kita bergaya muda dan nampak macam orang muda.haha

Mr.J berkata...

@BloggerWanita.com

lelaki ni pening sikit.. bayangkan kalau umur lelaki tu 24 dan gf dia 28 ... nak kawin tapi yang lelaki mana ada duit nak kumpul... huhhu... yg perempuan plak tak nak tunggu lama...

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©