Hakikat Manusia Moden "seperti robot"

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
"Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Setiap malam sebelum tidur aku sentiasa memikirkan apa yang bakal berlaku keesokkan hari , adakah ianya sama sahaja seperti biasa ? sehinggalah terlelap dan kadang kala terbawa ke alam mimpi bahawa seperti kehidupan manusia zaman moden tidaklah 'seriang' zaman dulu (tak lah sampai dulu kala sampai ke zaman batu) .


Bayangkan anda bangun sahaja dari tidur terus melihat jam pukul 8pagi dan dengan terpaksanya anda bangkit dari tilam dan terus ke bilik air membersihkan diri dan bersarapan dahulu sebelum pergi ke kerja jika terlewat sedikit traffic jam pula , masuk pejabat dalah lewat siap kena marah dengan majikan lagi lepas tu 8 jam anda berada dipejabat buat benda yang dah bertahun - tahun sama semenjak anda kerja di situ dan sehingga pukul 5petang anda pun balik .

Saya rasa ramai pembaca seperti itu .

Balik dari kerja pula ada juga yang nak siapkan tugasan yang tak sempat disiapkan semasa waktu di pejabat , bila semua selesai barulah boleh tidur , dan anda kemungkinan telah melakukan perkara yang sama selama bertahun - tahun , itu dikata "life"? .


Berbalik kepada zaman sebelum pekerjaan yang membayar gaji kepada manusia (zaman apa ya) . Anda tidak perlu mengikut waktu untuk bekerja dan anda bekerja untuk diri anda sendiri seperti memburu , menjala dan melakukan sedikit kerja di kampung untuk diri dan keluarga , anda tidak perlu berfikir mengenai perbelanjaan Bil elektrik , air dan sebagainya dan udara yang segar tanpa nganguan bunyi daripada kesibukkan zaman sekarang dan tanpa mengejar masa dan juga anda lebih riang dan bekerja dalam situasi menyenangkan dan harmoni tiada sesiapa mengawal anda memerhatikan anda. Dapat anda bayangkan? .

Sekarang anda mengejar waktu nah! itu bermaksud anda telah dikuasai kerja dan bukan anda yang menguasai . Fakta ringkas , ramai penduduk di kota yang mempunyai wang yang banyak tidak mampu untuk hidup lebih lama berbanding masyarakat petani ataupun penduduk kampung biarpun teknologi kesihatannya adalah lebih tinggi keberkesanan berbanding kawasan kampung yang mungkin hanya ada 1 mini klinik sahaja. Kenapa bergitu? , jawapannya ialah Stress , tension , rimas , tidur pun terngangu . Tambah juga kadar bunuh diri lebih kerap berlaku di kawasan bandar.

Bayangkan......

Iklhas ,
Mr. J @ Bungai Pengrindu
www.pengerindu.com
"Emailkan" Artikel anda ke pengeRindu.com

Bookmark and Share



pengeRindu Fan Club

Dapatkan Artikel terbaru dan 10 ebook Percuma daripada www.pengeRindu.com serta artikel terbaru terus ke email anda. Sila masukkan email anda dibawah:

Penghantaran ditaja oleh FeedBurner

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

Add to Google Reader or HomepageSubscribe in NewsGator OnlineAdd to My AOLAdd to netvibesSubscribe in BloglinesAdd to The Free DictionaryAdd to PlusmoSubscribe in NewsAlloyAdd to Excite MIXAdd to netomat HubAdd to fwickiAdd to WebwagAdd to Pageflakes

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN WWW.PENGERINDU.COM► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©