Jom! Bincang. Benarkah Pembinaan Piramid dan Candi dibantu oleh Mahluk Asing ?

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Mr J sebenarnya suka dan minat kepada benda - benda paranormal dan juga kejadian yang cenderung ke arah Sains angkasa , kekadang sampai sekarang Persoalan Misteri mengenai berbagai - bagai kewujudan di dunia ini masih belum dapat dirungkaikan oleh para manusia . Mr J tertarik dengan Perbincangan seperti tajuk diatas, bahawa adakah Binaan Piramid bukan dibina oleh Manusia sepernuhnya? . Nak tahu selanjutnya , mari kita baca artikel dibawah:

"Ramai yang telah mengetahui ataupun pernah mendengar cerita-cerita tentang piramid. Piramid adalah bangunan moden purbakala yang terdapat di Mesir. Bangunan ini disusun bertingkat-tingkat, semakin di-atas makin kecil. Piramid terdiri daripada ribuan bongkahan batu. Beratnya Setiap batu adalah disekitar dua ton. Ditafsirkan berat keseluruhan sebuah piramid itu mencapai jutaan ton. Jika disusunkan berderet maka panjang batu pada piramid Cheops, piramid terbesar di Mesir, melebihi panjang pantai Amerika dari utara ke selatan.

Bagaimanakah mereka membuat piramid, berapa lamakah masa yang diambil untuk menyiapkannya, dan berapa ramaikah orang yang telah mengerjakannya? Sejak dahulu lagi para pakar masih belum boleh memberikan jawapan yang tepat dan memuaskan. Hanya sebahgian sahaja misteri piramid yang berhasil diungkapkan, antara lain oleh arkeologi Inggeris Howard Carter terhadap makam Tutankhamen di dalam sebuah piramid.
Carter dan kumpulan ekspedisinya menemui terowong berikutan tangga yang tersusun rapi dan sejumlah catatan tertulis. Di dalam terowong itu terdapat makam raja dan keluarganya yang mayatnya sudah diawetkan (mumi). Perhiasan emas, prasasti yang berisi kutukan, dan gambar-gambar di-dinding. Masa yang diambil untuk melakukan ekskavasi di sini berlaku selama puluhan tahun.


Kajian
Ramai pakar berpendapat bahawa piramid didirikan mulanya dari bahgian bawah dan terus ke atas. Tangga naik, untuk meletakkan batu-batu di atasnya, menggunakan punggung bukit. Setelah bahgian tertinggi rampung, maka bukit tersebut dipangkas habis. Dengan demikian yang tersisa hanyalah piramid.

Yang masih bengang difikirkan adalah bagaimanakah mereka membawa batu seberat dua ton itu ke atas dan menyusunnya. Peralatan apakah yang mereka gunakan sedangkan diwaktu itu tiada peralatan dan kenderaan-kendaraan canggih saperti hari ini wujud? Kalau menggunakan batang pohon, bagaimanakah mereka menyeretkan batu yang sebegitu besar dan berat? Masalahnya, silap sedikit saja, boleh meragut beberapa nyawa manusia. lni kerana bentuk piramid Mesir sangat landai, tidak berundak sebagaimana piramid Amerika Selatan.

Ditafsirkan, piramid dikerjakan selama berpuluh-puluh tahun. Bahan bangunan kemungkinan besar berasal dari sepanjang sungai Nil dan daerah-daerah di sekitar tempat piramid berdiri.
Beberapa tahun lalu pakar-pakar Jepun, Perancis, dan negara-negara maju pernah melakukan kajian untuk membuat piramid tiruan. Mereka menggunakan alat-alat berat dan alat-alat modern, termasuk helikopter sebagai alat pengangkut batu.
Pada tahap pertama. mereka mengawalinya dari bahgian bawah. Ternyata pembangunan piramid tidak rampung. Begitu pula ketika dimulai dari bahgian atas.

Mengapa teknologi masa kini tidak mampu menyaingi teknologi purba? Benarkah pekerja-pekerja Mesir dahulu dibantu tenaga ghaib para jin dan dewa sehingga berhasil mendirikan bangunan super monumen itu?

Piramid Mesir tidak dibuat sembarangan. Ada kaedah-kaedah tertentu yang harus diikuti dan ditaati. Pada bahgian atas piramid terdapat sebuah lubang. Lubang ini menghadap ke arah matahari terbit. Hal ini tentu dimaklumi kerana bangsa Mesir purba menganggap dewa Ra (Matahari) sebagai dewa tertinggi. Uniknya, bila bentuk piramid direbahkan ke atas tanah, maka sudut-sudutnya tepat berada di garis lingkaran. Dengan adanya bentuk demikian disimpulkan bahwa pembangunan piramid direncanakan dengan teliti. Apalagi bayangan matahari pada piramid tadi menunjukkan musim-musim yang ada di tanah Mesir.

Menurut sejumlah ahli Egyptotogi (pengetahuan tentang sejarah dan kebudayaan Mesir), makna simbolik pada piramid begitu besar. Tulisan-tulisan hieroglif menyiratkan ada unsur-unsur magik pada bangunan tersebut.

Tiada siapa yang tahu...

Salam ceria ,
Mr. J
www.pengeRindu.com
Subscribe untuk mendapatkan 10 ebook Percuma.
Get Top Commenter Awards?


Sila lawati

Koleksi MTV & Lirik lagu Best!

Translate This Blog : English * Chinese * German * Japan * Korea * Arabic * Filipino * Thai * Hindi *

Bookmark and Share

Dapatkan Artikel terbaru dan 10 ebook Percuma daripada www.pengeRindu.com serta artikel terbaru terus ke email anda. Sila masukkan email anda dibawah:

Penghantaran ditaja oleh FeedBurner

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

7 comments:

Wilder berkata...

wooo..mereka dan teknologi mereka~

Tanpa Nama berkata...

saya rasa , mungkin ada kerjasama dengan UFO.

Mr.Briz berkata...

mungkin tamadun yang hilang lebih canggih dari sekarang..

Mr.J berkata...

Wilder , darimanakah teknologi itu ? huhhu


Anonymous , ni kes banyak tengok movie nih~ :P


Brisley Bujar , Mungkin.

Cik Kiah berkata...

Hanya Yang berkuasa sahaja yang Tahu.

Wilder berkata...

mrj..sa pun x tau di mana teknologi mrka..hakikatnya memang kelihatan bhwa mrka punya teknologi tsdri utk membina smuanya tu.. :D jom terjah..ahah

Mr.J berkata...

Wilder , berapa tambang air asia ke sana? heheh.. jom jom.

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©