Fenomena " Parabola vs Astro " di Sarawak.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Kalau di Malaysia Barat ( Semenanjung Malaysia ) ada Astro tetapi di Sarawak Popular dengan Parabola iaitu sejenis "benda" untuk detect semua siaran stesen Televisyen antarabangsa .

Parabola ini bergitu diminati daripada Astro kerana parabola hanya sekali bayar pemansangannya dan tidak seperti Astro kena bayar bulan - bulan . Parabola boleh menyiarkan lebih daripada 100 Channel . Anda aan melihat "mangkuk" parabola di sekitar perumahan malah di rumahpanjang pun ada , dahulu di Sarawak siaran TV3 atau Malaysia Stesen kurang jelas lebih - lebih lagi bila masuk dalam kawasan pendalaman .


parabola di belakang kediaman.

Halal di Negara Sarawak.Haram di Tanah Melayu ( Semenangjung ) * kecuali rumah menteri kot~

Biarpun Kami tinggal di Rumah Panjang tapi kami tidak memerlukan Siaran Astro yang kena bayar bulan-bulan apatah lagi menonton siaran ulangan Astro.. Kami Cuma Beli Set Parabola dan Pasang.

Persoalannya mengapa kerajaan haramkan ia digunakan di semenanjung Malaysia? atau Sebab, nanti Astro Lingkup , cukai etc etc.Banyak channel yang boleh ditonton menggunakan parabola dan tak silap aku melebihi channel yang ada pada Astro. Ianya percuma macam kita pakai ariel biasa, tanpa sebarang cas.

http://img717.imageshack.us/img717/7800/p1010039.jpg
Parabola dipasang di rumah panjang.

*Rumah panjang sekarang dilengkapi dengan kemudahan elektrik yang menggunakan "generator"

Mr J tanya kepada anda semua , siapa yang tak nak sesuatu benda atau peralatan yang seakan sama serta mempunyai kelebihan malah tidak membebankan pengguna . Selalu juga dengan cerita Astro selalu main ulang tayang siaran malah ada yang kata tak beberbaloi memilih Astro .

Survey di Sarawak dan Sabah 97% lebih memilih Parabola daripada Astro .
Keburukan "Parabola" adalah siaran tidak ditapis .

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©