Adakah Lelaki itu " Buaya " ataupun sebenarnya " Wanita itu perasan "?.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert


Lelaki buaya atau wanita yang mudah perasan? haha.. walaupun saya wanita, hawa, perempuan atau female, saya tidak menyalahkan kaum lelaki sepenuhnya. Bagi saya, jika sebelah tangan bertepuk tak mungkin akan berbunyi. Tambahan pula, jika mereka mematuhi adab pergaulan berlainan jantina atau memahami hakikat ini dengan baik..nescaya, tiada siapa yang dianiaya atau teraniaya..

Saya pernah bertemu dengan kes di mana masalah terjadi kerana wanita yang mudah perasan. Si lelaki cuma berniat ingin membantu, berkawan dan sekali sekala menyakat, si wanita ni pula mula terasa istimewa, terfikir bukan-bukan, terjatuh cinta dan kemudian bila cinta di tolak, mulalah menyalahkan si lelaki. Katanya "buaya!" Aduh....

Jika tahu menjaga hati, bukan dengan hanya pandai berkata-kata tapi dengan sepenuh hati, iman dan akal, insyaAllah, masalah mudah perasan atau mudah jatuh cinta yang tidak bertempat pasti tidak akan terjadi. Saya pernah mengenali seorang hamba Allah yang jatuh hati, menyintai seorang adam hampir sepuluh tahun lamanya. Bagaimana terjatuh hati? Kerana si lelaki melayani YM, reply SMS, jawab call, reply kad etc etc.. Walhal, si lelaki cuma berniat tidak lebih sebagai seorang kawan. Sepuluh tahun lamanya si gadis menanti si jejaka. Masih tiada jawapan positif namun mereka terus bersahabat.

Dalam kes ini, saya menyalahkan keduanya, pertama, kerana si lelaki sudah mengetahui si gadis menaruh hati padanya, walaupun sudah menolak dengan jelas tapi si lelaki masih lagi memberi harapan kepada si gadis dengan melayaninya seperti biasa, maka jadilah kisah itu berlarutan sepuluh tahun lamanya. Kedua, si gadis pula tak perlulah berharap kepada yang tak pasti, jika sekali di tolak, berundurlah dan cubalah untuk terima kenyataan, soal jodoh ajal maut semuanya di tangan Tuhan.




Kadang-kadang saya sedih dengan sikap segelintir gadis zaman ini yang terlampau berani. Berani memulakan langkah pertama, berani meluahkan perasaan, berani membuat pengakuan yang terbuka. Ada positifnya tapi impak negatif jauh lebih banyak. Mahal harga seorang wanita adalah pada malu dan maruahnya. Ingat.. perigi cari timba tak salah, tapi biarlah kena caranya. Bukan dengan mengekori ke mana sahaja si jejaka pergi, dah jadi stalker atau obses, boleh membuatkan si lelaki rimas dan meluat. Pandai-pandailah mengawal diri dan hati, agar tidak parah kemudian hari.

Itu yang tak Islamik, yang 'Islamik' pun tak kurang hebatnya. Aduh~ Dengan imej wanita solehah impian seluruh jejaka soleh, bertudung labuh dan berilmu tinggi pula menggunakan cara pendekatan berbeza.. Istiqarah dan doa menjadi agenda. Kadang-kadang berdebat menggunakan petikan hadis dan Al-Quran untuk mendapat apa yang di cita-citakan..haih.. Macam-macam cara dan gaya.

Saya wanita, saya lebih memahami wanita itu sendiri daripada peel dan habit kaum lelaki. Dan saya menyayangi wanita kerana saya juga wanita.

Kita sering menyalahkan lelaki, bila terjadi kes rogol atau sexual harrasement. Tanpa kita sedari, kes wanita yang melakukan sexual harrasement sebenarnya berkemungkinan lebih banyak. Malah di lakukan secara terang-terangan dan terbuka. Ya..

Bayangkan, dengan memakai baju yang ketat, menampakkan sebahagian lurah di dada. Berseluar ketat dan menampakkan bentuk pinggul, di tambah pula belah hingga ke peha. Agaknya bagaimana nafsu si lelaki yang memandang? Ada pula yang bebas bersiar-siar tanpa memakai baju dalam, berbaju pendek menampakkan pusat..aduh.. Berseluar jeans londeh ke bawah sehingga menampakkan lurah pinggul, isk3..Saya sebagai wanita berasa tidak senang, bagaimana pula dengan si lelaki? Agaknya bagaimana degupan jantung mereka tatkala merenung lurah dan benjolan itu? Agaknya bagaimana nafsu mereka sedang berperang dengan akal dan iman? Syukur jika iman masih kuat.. Bagaimana pula jika iman senipis kulit bawang?

Maka, terjadilah kes sumbang mahram, rogol dan pelbagai bentuk gangguan. Yang lebih menyedihkan, anak-anak kecil menjadi mangsa, bukan kerana mereka yang menggoda, tetapi kerana peluang yang terbuka lebih besar untuk mereka di apa-apakan dek kudrat yang tidak banyak. Jadi, wajarkah kita menunding jari menyalahkan kaum lelaki semata-mata? Memang mereka salah, tapi itu tidak bermakna si gadis di luar sana langsung tidak melakukan kesalahan, sedikit sebanyak, ada bebanan dosa di pikul di bahu..dan saya, saya juga wanita...

Saya tidak berniat memenangkan kaum adam atau menjatuhkan kaum hawa. Saya sekadar menegakkan pendirian saya, di mana, baik atau buruk seseorang bukanlah bergantung kepada jantina, tetapi ia adalah individual.. Masih sama dengan pendirian saya sebelum ini..tak semua burung boleh terbang..tak semua lelaki adalah jahat dan tak semua wanita adalah baik.

Semoga dapat berlapang dada, mana yang baik mungkin boleh dijadikan teladan, dan yang buruk harap dijadikan sempadan. Just my two cents, you can take it or leave it. Wassalam.

Artikel daripada Kuku


Salam ceria ,
Mr. J
http://www.pengerindu.com/
http://jacky.pengerindu.com/
(Blog Bahasa Iban)
Subscribe untuk mendapatkan 10 ebook Percuma.


Link Adv RM10 Monthly :Berani Tengok-Ejen Prepaid-Radio IkonFM
Translate This Blog : English * Chinese * German * Japan * Korea * Arabic * Filipino * Thai * Hindi *

Bookmark and Share Jom! Tonton Tv Online: [Tv1] [Tv2] [Tv3] @ Belajar Bahasa Iban?
Download Mp3 Sarawak , Malay Mp3 , Techno Mp3 . [#Blog Trick & Tips]

Dapatkan Artikel terbaru dan 10 ebook Percuma daripada www.pengeRindu.com serta artikel terbaru terus ke email anda. Sila masukkan email anda dibawah:

Penghantaran ditaja oleh FeedBurner

4 comments:

Tanpa Nama berkata...

menarik.. jadi pengajaran.

Mr.J berkata...

I rasa perempuan pun boleh jadi buaya .

Tanpa Nama berkata...

lelaki buaya darat.... macam lagu..

Ryna berkata...

Kadang2 perasan juga laki perempuan sama jelah ..

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©