How to Back up Blog - Bagaimana membuat back up pada Blog ( blogspot ) .

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Back up ataupun dari segi bahasa yang lebih disenangi adalah "menyediakan ataupun persediaan dari segala kemungkinan yang berlaku" . Google Translator tak boleh percaya sangat , Pak Cik Google jenis direct translate , tadi Mr J taip ( back up = kembali atas ) .

Setiap para blogger yang betul - betul serius dalam dunia blogging semestinya ada menyimpan back up untuk data blog - blog sendiri , tidak kiralah dari jenis penggunaan platform seperti wordpress , self host , blogspot dan juga banyak lagi.

Dan kali ini Mr J nak tunjukkan sedikit asas yang senang untuk blogger - blogger yang ingin melakukan back up blog mereka. Sekarang kita akan membuat dua jenis back up daripada blogspot iaitu Pertama adalah untuk membuat back up pada Html Template dan yang kedua adalah back up penuh pada posting serta komen pengujung.



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjDiPxvmnnjZ2-DY-vgLcx0sE01L4fMxfHqmMbSi1SLGctI2m3cR96zrbWNwDt3wwt2IjFVSH1y5Y6XH3KrjQeoS5__7gq-KH4QDjJ_SwdV0R-oEw6_5dyQ910vhpLFn22Mk2lqT4KqxpXI/s1600/backupl.jpg
Membuat back up pada html template blog anda.

Bahagian ini selalu dipandang rendah bila melakukan proses back up dan ramai yang tidak membuat back up pada bahagian ini dan apa yang penting bagi sesetengah blogger adalah hanyalah melakukan back up pada Posting serta Komen pengujung sahaja . Tetapi tanpa disedari dari back up html situ lah dimana beberapa keyword serta kod - kod penting anda yang telah berbulan - bulan di add , anda boleh tidak untuk melakukan back up pada bahagian ini sekiranya ada sangup untuk mencari kod - kod serta masuk balik dalam nuffnang cari kod nuff dan letakkan kod nuff tapi sekiranya anda melakukan back up dan pada masa akan datang anda tidak perlu bersusah payah dan sahaja Upload kan sahaja .

Cara untuk membuat Back Up Data pada Html anda:

1 : Klik pada Design - Edit Html - Download Full Template [ pastikan anda telah klik pada Expand Widget Template ] Sila lihat contoh gambar di atas.

2: Selepas itu Klik save file [ seperti gambar diatas ] dan simpankan data tersebut baik - baik .

3: Selesai.


Cara untuk membuat Back Up Data Posting serta Komen Blog :

1: Klik Settings - Basic - Export Blog - Download Blog.

2: Klik save file.

3: Selesai.


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi6rys2eOZrOGq0gdIVo2ItdslQgrF-F52NoNNKeHjzCL4HC_JIO0FZ9LjuljjuJHH88ZOggg5xCrxvoF8KzTeax9ELdHXgf-WVX5__gvSz5w5J8l24lb2uMqASctknnO3vV1KXlhSkm9pn/s1600/backup11.jpg
Sekiranya anda telah selesai membuat kedua - dua step diatas maka blog anda telah sepenuhnya diback up dan Mr J sarankan anda membuat back up paling kurang 3 minggu sekali .


Untuk meng'upload' data yang di back up kedalam blog :


Upload Data Posting serta Komen ke dalam Blog:

  • Klik Settings - Basic - Export Blog - Browse [ cari dimana file Data back up yang telah di save sebentar tadi ]

Upload Data Html ke dalam Blog:
  • Klik pada Design - Edit Html - Browse [ cari dimana file Data back up Html anda dahulu ] - Upload [ pastikan anda telah klik Expand Widget template ]
Baiklah semua , setakat ini sahaja tutorial untuk membuat back up pada blog blogspot dan jangan lupa untuk subcribe serta join rakan di facebook pengeRindu . cauz, jumpa lagi dengan artikel lain.


Subscribe untuk mendapatkan 10 ebook Percuma.
Link Adv RM5 Monthly :Berani Tengok-Ejen Prepaid
Translate This Blog : English * Chinese * German * Japan * Korea * Arabic * Filipino * Thai * Hindi *
Bookmark and Share Jom! Tonton Tv Online: [Tv1] [Tv2] [Tv3] @ Belajar Bahasa Iban?
Download Mp3 atau Toturial Menarik[#Blog Trick & Tips]

2 comments:

Amir Izzat berkata...

wah! bagus betul MR J..hehe... MR J..lama tak download back up posting n komen tue? amir buat aritu lama giler...kena back up lg nie..manalah tau tiba2 blog boleh terdelete..barang percuma (blogspot.com) la katakan..hehe..

tq

Mr.J berkata...

@Amir Izzat.

yup, kita nih barang free .. hahah.. nak buat camana kan.. kalau ada back up ok juga.. tunggu dah kayo baru sdn bhd. tak kira free atau tak mesti kena ada back up..

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©