Teknik Kempen Parti Pemerintah dan Pembangkang di Sarawak.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Kalau dibandingkan dengan Parti Pemerintah di Sarawak , Parti Pembangkang adalah dilihat telah lama awal mengunakan teknologi IT dalam segala hal berkaitan dengan mendekati rakyat di satu - satu kawasan dan hal ini terbukti bermula pada pilihan raya kecil di Sibu dimana Parti Pembangkang iaitu DAP dengan calonnya Wong Ho Leng mengalahkan Robert Lau Junior .

Parti Pemerintah mengunakan dasar gerak gempur berjumpa dengan berkelompok di tempat kempen dan ini adalah cara yang sangat lapuk malah ketinggalan zaman , tidak dengan pembangkang dan mereka lebih dilihat kehadapan dengan berkempen dari media sosial seperti Facebook dan blog .

Hal ini terbukti apabila Ketua Menteri Sarawak iaitu Abdul Taib Mahmud sendiri tidak mempunyai akaun di Facebook mahupun Twitter dan jarak pengetahuan IT amat rendah berbanding sebilangan calon - calon pembangkang .

Salute kepada Ketua Menteri Malaysia iaitu Najib yang mempunyai Akaun Facebook untuk mendekatkan diri kepada Rakyat.

Kejayaan Pilihanraya Kecil di Sibu terus banyak memihak kepada calon pembangkang pada Pilihanraya Negeri Sarawak dimana Bandar - bandar utama dimenangi oleh DAP atau Pakatan Rakyat .

Mari kita lihat cara serta teknik berkempen antara dua Parti :

Parti Pemerintah (PBB/SUPP):
  1. Mengunakan sebaran risalah . (Tersangat 80an)
  2. Mengunakan Media Mereka seperti Radio dan TV serta suratkhabar ( yang ternyata tidak berkesan menarik minat pengundi muda ) , kerana agak ketinggalan zaman dan ramai tidak lagi mempercayai suratkhabar kerana atas dek tapisan kerajaan.
  3. Pelbagai Projek dijanjikan kepada rakyat ( tidak mendapat sambutan kerana rakyat tidak mempercayai Projek Expres kerana banyak belajar daripada kes lampau iaitu Projek Sawit dimana banyak menggunakan Tanah NCR dan akhirnya rakyat ditipu. )
  4. Berkempen 1 tempat 1Pentas Kolompok.
Parti Pembangkang ( DAP / Keadilan atau Pakatan Rakyat )
  1. Mengunakan Teknologi Internet sepenuhnya seperti Blog , Facebook serta Twitter. (Sangat berkesan kerana pengundi muda boleh menanyakan apa jua soalan terus kepada wakil rakyat tanpa perlu membeli setem , menulis surat dan mengepos dan juga menunggu).
  2. Tidak menjanjikan Projek tetapi menjanjikan arus perubahan sekiranya memerintah ( Sesuatu yang baru bagi rakyat di Sarawak kerana telah lama dan muak dengan projek ekspress daripada parti pemerintah)
  3. Berkempen dari rumah ke rumah tidak kira kawasan majoriti siapa dengan cara rumah ke rumah rakyat akan merasa lebih dihargai berbanding parti pemerintah dimana rakyat perlu keluar dari rumah untuk mendengar ceramah .
  4. Pakatan Rakyat terutamanya DAP lebih diingati oleh kalangan generasi muda serta kanak - kanak juga lebih mengenai DAP kerana Maskot Burung Kenyalang yang Comel sedangkan Parti Pemerintah tiada Maskot .

The Borneo Post reported that the Sarawak People’s Party (PRS) is preparing it’s cyber-troopers for the general elections.

According to the popular daily, Party president Tan Sri Dr James Masing noted that social media was growing more and is more important by the day when compared to mainstream media in terms of readership, and hence the need for Sarawak BN to not repeat the mistake of underestimating the impact of social media in shaping public opinion.

The cyber troopers which are also put under a unit called ‘Unit Media Baru’ or UMB is said to be very capable as they are trained by what Masing says to be “Malaysia’s best bloggers”.

The task of UMB is to counter allegations and slanderous statements against BN in cyberspace, and to give the general public the true picture of what was happening in the country.

PRS’s UMB is a five-member team comprising party members which are selected based on their interests and wide ranging knowledge about political issues and happenings in the state.

The unit was a voluntary, with the cost for training and equipment born by the members themselves



Bonus:
1:All in 1 Home Player (3gp,flv,mkv,and more) MKV+HomeCinema+Coreaac.rar - 14.2 MB
2:Youtube Downloader + Player : Youtube Downloade + Player.rar - 19.1 MB
Subscribe untuk mendapatkan pelbagai aplikasi penting dan 167 flash game Percuma.
Siapakah Mr J? untuk mengenali beliau dengan lebih dekat lagi sila rujuk di "Testimoni" .
Bookmark and Share

0 comments:

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©