Harian Metro meminta maaf setelah dikecam hebat oleh rakyat Sarawak!

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Berikutan dengan kisah akhbar dan juga online Harian Metro yang memaparkan artikel bertajuk "Ibuku Isteriku , Bapaku suamiku" secara tidak langsung dikecam hebat oleh rakyat sarawak dan juga ketua - ketua masyarakat Penan .

Penyiaran tersebut menampakkan ketidak "sensitifnya" harian metro terhadap puluhan kaum - kaum di Sarawak.

Keratan Akhbar Harian Metro 17 May 2012 mukasurat 4.

Penerbitan tersebut dipercayai tiada kebenaran ataupun hanya melalui lisan individu - individu sahaja dan tidak merujuk kepada Ketua Masyarakat di Sarawak.

Orang kaya penan iaitu Temenggung Hassan Sui juga memberikan 'amaran' kepada Harian Metro sekiranya tidak tahu menahu mengenai penduduk pribumi Sarawak adalah lebih baik jauhkan diri bercerita mengenai isu tersebut.

Perkawinan sedarah adalah dilarang sama sekali dalam adat kaum penan dan jauh sekali seperti mana dilaporkan oleh Harian Metro tempoh hari.


Keratan daripada online harian metro 17 May 2012 .

Kenyataan Harian metro tersebut telah membuatkan nganguan psikologi dan "ejekkan" rakan - rakan kepada kaum penan dan sebilangan kaum penan banyak menuntut di Universiti tempatan turut merasai "ganguan" tersebut.

Warga Maya Rakyat Sarawak turut mewujudkan beberapa laman kumpulan di facebook bagi menolak dan meminta kenyataan maaf di muka hadapan akhbar harian metro seperti mana harian metro menyiarkan tajuk serta ilustrasi gambar besar di hadapan akhbar tersebut.

Bukan sekadar isu ini sahaja membuatkan rakyat Sarawak berasa amat marah , bergitu juga dengan penerbitan 'Belajar Bahasa' yang menyiarkan Alihan Bahasa yang salah . Sila rujuk di artikel yang lepas di http://www.pengerindu.com/2012/05/harian-metro-membuat-kesilapan-yang.html .



Bonus:
1:All in 1 Home Player (3gp,flv,mkv,and more) MKV+HomeCinema+Coreaac.rar - 14.2 MB
2:Youtube Downloader + Player : Youtube Downloade + Player.rar - 19.1 MB
Subscribe untuk mendapatkan pelbagai aplikasi penting dan 167 flash game Percuma.
Siapakah Mr J? untuk mengenali beliau dengan lebih dekat lagi sila rujuk di "Testimoni" .
Bookmark and Share

0 comments:

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©