Sarawak Rengers The Legend or HeadHunter Army of Sarawak, Borneo.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert

Sarawak Rengers digeruni di Seluruh Dunia satu ketika dahulu , kalau mereka turun berperang maka mesti mayat musuh tanpa kepala dijumpai.

Pasukan Elite Pertama Asia Tenggara 1951 ( Sarawak Ranger ) atau lebih dikenali dengan nama The Headhunter Team. Mereka ini juga pernah mendapat mendapat pengiktirafan Pasukan Terbaik Dunia pada ketika itu oleh Sir Gerald Templer..Antara kejayaan dan pengiktirafan :


1. Pasukan Penjejak Terbaik Dunia - menewaskan pasukan komunis ketika zaman darurat disekitar Temasik ( Singapura), Malaya ( Sem. Malaysia ), Siam ( Thailand ).

2. Sebilangan nya pernah dihantar ke Vietnam bagi membantu tentera Amerika menentang Viet Kong pada ketika itu.

3. Pasukan yang mempunyai taktik serangan gerila paling digeruni pada ketika itu,hinggakan pasukan elite British SAS ( Special Air Service ) tidak mampu menandingi pasukan ini pada ketika itu,dan sebilangan jurulatih SAS ini mendapat latihan tidak formal dari pasukan ini.

4.Pasukan ini juga yang mampu menewaskan PARAKU / tentera Indonesia yang kebanyakannya kebal / halimunan / mampu menghilangkan diri ketika era kofantrasi. 

Pernah diakui oleh mantan presiden indonesia pada ketika itu Sukarno - " Tentera Iban ini datangnya tidak diundang,saat pergi semua bala tenteraku hilang nyawa..banyak yang bercerai badan dan kepala. 

Mereka sungguh pantas hinggakan tidak terlihat oleh mata manusia".

5.Warisan pasukan ini juga bertanggungjawab dalam menjaga keamanan ketika rusuhan kaum pada 13 Mei, kerana kebanyakkan mereka berpendirian natural tidak menyebelahi mana-mana kaum.

6.Pasukan ini juga merupakan satu-satunya pasukan keamanan di dunia yang mempunyai kepakaran dalam pertempuran jarak dekat. - diakui oleh KOPASUS ( Tentera elite Indonesia ).



"The Iban Tracker told the English Soldier that you must Listen, and Listen to our instruction and do follow us from behind or you will be shoot dead by our enemies."


Sumber - ATM


Bonus:
1:All in 1 Home Player (3gp,flv,mkv,and more) MKV+HomeCinema+Coreaac.rar - 14.2 MB
2:Youtube Downloader + Player : Youtube Downloade + Player.rar - 19.1 MB
Subscribe untuk mendapatkan pelbagai aplikasi penting dan 167 flash game Percuma.
Siapakah Mr J? untuk mengenali beliau dengan lebih dekat lagi sila rujuk di "Testimoni" .
Bookmark and Share

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©