Saman difailkan keatas Mufti Sabah, Bungsu@Aziz Jaafar kerana hendak MeMELAYUkan Etnik di Sabah.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Mufti Sabah Si 'Bongsu' yang mengeluarkan Kenyataan untuk "MeMelayukan" etnik di Sabah, mana-mana Etnik / Bangsa / Kaum di Sabah yang telah memeluk Agama Islam harus di'MELAYU'kan . 

Seperti contoh , bila seorang berbangsa Murut telah memeluk islam maka dia harus mengaku dia seorang Melayu Murut , bergitu juga dengan etnik lain.  

Kenyataan Si Bungsu tersebut telah mencetuskan reaksi kurang senang di Sabah kerana ia seolah seperti satu Konspirasi 'Penghapusan Etnik yang terancang". 

Desakkan dibuat oleh beberapa kumpulan , NGO serta individu persorangan telah bermula dengan kempen di facebook telah memberikan tamparan yang hebat ke atas penolakkan 'rancangan' Mufti tersebut.

Mufti Sabah telah didesak berkali - kali untuk mengeluarkan kenyataan tetapi tindakkan Mufti Sabah terus mendiamkan diri hanya memakan diri. Bagaimanapun hari ini 7 Oktober 2013 satu saman telah difailkan keatas Mufti Sabah tersebut hari ini.



Sabah dan Sarawak tidak pernah 'MENYERTAI' bersama Tanah Melayu (Malaya) Tetapi 'MEMBENTUK' dalam Pembentukkan Sebuah Negara 'Persekutuan' yang dinamakan 'Malaysia'

Oleh kerana itulah , sebilangan peraturan di S.Malaysia dengan Sabah dan Sarawak ada perbezaan dari segi Kawalan Imigresen dan juga mempunyai sistem Mahkamah sendiri.

Perkara 1: Agama
Walaupun terdapat tiada bantahan kepada Islam sebagai agama rasmi negara Malaysia harus ada agama Negeri di Borneo (Sarawak & Sabah), dan peruntukan-peruntukan yang berkaitan dengan agama Islam dalam Perlembagaan Malaya tidak boleh diguna pakai di Borneo.

Mufti Sabah tersebut dikatakan telah Melanggari Perjanjian 20 Perkara Sabah iaitu Perkara 1 mengenai Agama Rasmi Sabah : 

Sabah Tiada Agama Rasmi dan sesiapa sahaja berhak menganuti Agama pilihnya tanpa paksaan. 

Melayu tidak semestinya Islam dan Islam tidak semestinya Hak Mutlak Melayu , Islam adalah milik Global , Aneh bila Mufti Sabah berkata bergitu atau adakah Darjat 'Melayu' itu lebih Tinggi daripada 'Islam' di malaysia?.

- Mr.J 

 mengenai penulis | music menarikmakanan terbaikku facebook | twitter | mykeek | sarawak | sabahliputan media

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©