Sedikit Ringkasan Bolasepak Sarawak : Era "Ngap Sayot" dan Era "Encang Sarawak Encang" .

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert

Era Ngap Sayot (1988-1990)
Era Ngap Sayot menyaksikan begitu tingginya semangat berpasukan pasukan Sarawak, permainan mantap, strategi berkesan dan penuh kontroversi. Di tonton oleh pelbagai generasi dan dianggap sebagai era terbaik yang pernah ada dalam sejarah bola sepak Sarawak.

Slogan Ngap Sayot telah diilhamkan oleh bekas jurulatih pasukan itu, Awang Mahyan Awang Mohamad semasa kemuncak permainan mereka di antara tahun 1988 hingga 1990. 

Pada zaman ini, pasukan Sarawak tidak pernah mengambil seorang pun pemain import. (Stadium Negeri) telah menjadi saksi kelahnya pasukan pasukan yang kuat di zaman itu seperti Kuala Lumpur, Kedah, Singapura atau pun Selangor, Sekali lagi semangat juang yang tinggi menjadi kunci kejayaan mereka.

Terdapat beberapa peristiwa dan kejadian yang terjadi semasa era, termasuk: 

Nak Tahu Kepada Kucing Hitam bergitu sinonim dengan Pasukan Bolasepak Sarawak? Penampilan misteri kucing hitam semasa perlawanan liga telah dianggap oleh peminat sebagai sensasi. Spekulasi timbul bahawa pasukan itu menggunakan ilmu hitam seperti yang didakwa oleh banyak pihak. Bagaimanapun kucing tersebut ialah kuching yang tergelincir ke dalam trek. Oleh yang demikian, kucing hitam pernah di angkat menjadi maskot pasukan Sarawak.

Penerjunan di Jambatan Gantung Satok
Apabila pasukan Sarawak layak untuk pusingan separuh akhir Piala Malaysia buat kali pertama. Jurulatih Sarawak, Awang Mahyan mengetuai pasukannya melompat dari jambatan ke Sungai Sarawak untuk meraikan kemenangan mereka. Acara ini telah disertai oleh peminat dan liputan meluas oleh media di seluruh negara.

Tragedi Tengah Malam di Stadium Negeri
Di pusingan kedua di Stadium Negeri. Suasana penonton yang terlalu ramai dan keputusan pengadil yag berat sebelah telah menyebabkan perlawanan tersebut di hentikan. penonton yang terlalu ramai menyebabkan mereka mula membanjiri trek di Stadium Negeri. Oleh yang demikian perlawanan terpaksa di tanggunkah. Penjadualan semula perlawanan akan di adakan di Singapura,dan akhirnya Sarawak kalah. Berikutan kejadian itu, kerajaan telah mengubahsuai Stadium Negeri dan membolehkannya menampung lebih ramai penonton.

Insiden Stadium Merdeka
Ini adalah krisis terbesar bolasepak Sarawak dan Malaysia, dan boleh menyebabkan Integrasi Nasional hampir berkecai. Semuanya bermula apabila Steven Ovinis, pengadil perlawanan menganugerahkan skor dan 1 pemain Sarawak yang salah diadili untuk masa-pembaziran. Ia begitu jelas pada masa itu bahawa pemain yang cedera dan memerlukan ubat-ubatan serta prasangka pengadil 'terhadap Sarawak memihak kepada pasukan Kuala Lumpur. 

Mengetahui bahawa sesuatu yang tidak kena, kapten Sarawak, bersama-sama dengan pemain lain, dilancarkan keputusan itu dan meminta pengadil gantian. 

Dinafikan hak-hak mereka, Sarawak berjalan keluar dari padang, memulaukan perlawanan sebagai pengadil yang didakwa akan 'ditolak' ke tanah. 

Pada ini, kekecohan bermula. Beberapa FRU (Federal Reserve Unit) kakitangan bergegas ke padang, menyerang pemain di Sarawak dan langkah untuk 'melindungi pemain. 

Beberapa pemain cedera dalam kejadian itu, dan ramai yang masih ingat saat-saat yang menakutkan. Kejadian itu telah memilih FAS untuk menarik diri dari FAM, dan hubungan ketegangan antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Sarawak. 

Integrasi nasional sememangnya goyah. Kertas kerja kebangsaan dan media sasaran serangan dan konfrontasi. 

Malah seorang menteri persekutuan dari Kuala Lumpur telah dinasihatkan tidak pergi ke Sarawak kerana sebab ini. Isu itu kemudian diselesaikan apabila Timbalan Presiden FAM telah dihantar untuk berdamai, dan FAS menyertai semula FAM.


Era Encang Sarawak Encang (1992-2003)
Kejayaan Sarawak pada zaman ini telah diterajui oleh Alan Vest dan Abdul Jalil Ramli . Pencapaian waktu itu cukup memberangsangkan.

Juara
Liga Perdana Malaysia pada tahun 1997.
Juara Perisai Amal pada tahun 1998
Juara Piala FA 1992

Mara Peringkat Akhir
Mara ke Peringkat akhir Piala FA (1996, 2001)
Mara ke Peringkat akhir Piala Malaysia tahun 1999


Selepas berakhirnya era Ngap Sayot, FAS memutuskan untuk merombak semula pasukan dengan memasukkan jurulatih dan pemain asing dari Australia. Alan Vest (Beliau kini seorang pengarah kanan bagi Pasukan Australia Perth Glory FC), Beliau telah dipilih untuk menjadi bos baru Sarawak, menggantikan jurulatih [Awang Mahyan].

Dengan pelaburan yang mencecah hampir RM2 juta pada masa itu, Sarawak telah membentuk sebuah pasukan yang menggerunkan. 

Detik manis yang paling diingati ialah pada tahun 1992 apabila Sarawak memenangi Piala FA dengan mengalahkan pencabar utama mereka pada masa itu, Kuala Lumpur. 

Detik-detik kegemilangan yang lain pula apabila Sarawak menjadi Juara, Liga Perdana Malaysia pada tahun 1997, Juara Perisai Amal pada tahun 1998 dan berjaya mara ke pusingan akhir Piala FA (1996, 2001) dan pencapaian terbesar mereka setakat ini adalah berjaya mara ke perlawanan akhir bagi merebut piala penuh berprestij di Malaysia iaitu Piala Malaysia pada tahun 1999.


Pada era tersebut, Sarawak mengubah maskot mereka dari Kucing Hitam kepada Buaya, Bujang Senang. Pasukan ini sendiri secara amnya dikenali sebagai Para Buaya (The Crocs).

Pemain-pemain import yang paling popular dalam pasukan Sarawak antaranya adalah John Hunter, yang dikenali sebagai John "Kerbau" (Buffalo) Hunter. 

David Evans, pemain bola sepak Australia, yang memegang rekod sebagai pemain paling tinggi dalam sejarah Liga, serta pemain import yang paling lama berkhidmat dalam Liga. Pemain-pemain lain seperti Billy Bone Alistair Edwards Doug Ithier serta Neathan Gibson juga popular dalam kalangan peminat.

Era ini juga, menyaksikan perubahan ketara stadium negeri pada tahun 1997. Selepas berakhirnya Piala Dunia Belia 1997, Sarawak berpindah ke stadium baru iaitu Sarawak Stadium, yang bersebelahan dengan stadium lama (walaupun begitu Sarawak masih menggunakan Stadium Negeri yang lama untuk beberapa perlawanan yang diadakan di sini). 

Stadium baru dianggap agak malang seperti stadium lama, tetapi stadium baru menjadi identiti, penguat semangat bagi pasukan ini. Stadium baru telah menganjurkan beberapa perlawanan antarabangsa, seperti AFC Champions League perlawanan Pusingan Kedua antara Sarawak dan Kashima Antlers Jepun, dan lain-lain persahabatan dengan kelab-kelab dari Singapura, Australia dan Jerman.

Selepas pemergian Alan Vest pada tahun 1999, Sarawak dibiarkan tanpa sentuhan jurulatih luar negara kerana Dasar FAM. 

Dengan kedatangan pengganti Vest, Abdul Jalil Rambli, yang juga merupakan bekas Kapten pasukan Sarawak, Sarawak FA telah berjaya mara ke perlawanan akhir Piala Malaysia dan perlawanan akhir Piala FA pada tahun 2001.
"Pada Era Encang Sarawak Encang ini dimana Pasukan Bolasepak Kebangsaan Malaysia terdiri daripada lebih 4 Pemain Sarawak iaitu Ramos Sari , Rambles Sari , Gilbert Cassidy Gawing , dan beberapa lagi ." - Mr.J
Semangat Encang Sarawak Encang Sarawak berjaya meletakkan Sarawak sebagai salah satu pasukan elit dalam Liga Malaysia. Sarawak FA juga merupakan kelab bolasepak kedua selepas Selangor FA yang terbaik dari segi kekayaan dan kecekapan dalam pengurusan serta kebajikan pemain. 

Sarawak FA merupakan kelab pilihan dalam kebanyakan pertandingan, dan merupakan pasukan paling konsisten dalam Liga.

"Kini pada tahun 2013 , sekali lagi Semangat di Zaman Moden Ngap Sayot serta Encang Sarawak Encang bergabung menjadi satu bersama - sama rakyat Sarawak Bangkit untuk membuktikan Sarawak bukanlah pasukan yang boleh dipandang rendah!." - Mr.J
Kini , Sarawak telah berjaya melayakkan diri ke Peringkat Separuh Akhir Piala Malaysia dan akan berdepan dengan Pasukan Pahang . Adakah Tahun ini Sarawak mampu ke Peringkat Akhir sepertimana yang dilakukan pada Tahun 1999.
1.-Pahang vs Sarawak  -19/10/2013  - Std Darul Makmur.
2.-Sarawak vs Pahang  -26/10/2013  - Std Negeri, Kuching.

- Mr.J via Sumber ruujukan Suntingan Wikipedia


mengenai penulis | music menarikmakanan terbaikku facebook | twitter | mykeek | sarawak | sabahliputan media

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©