Hantu Kamba & "Sumpit Lachau" dalam masyarakat Dayak Iban di Sarawak.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Salam Sejahtera, hari ini Mr.J hendak berkongsi sedikit mengenai nama Hantu dalam Bahasa Sarawak khususnya dalam Bahasa Iban serta 'usikkannya' kepada manusia.

Hantu Kamba 
Hantu ini sering didendangkan kepada para bahawa Hantu Kamba akan memburu kanak - kanak yang serta yang suka bermain diluar rumah pada waktu petang sehingga lewat senja. 

Serangan atau usikkan hantu tersebut adalah 'main' hide & seek dengan menangkap serta menyembunyikan kanak - kanak yang degil dan kebiasaanya mangsa akan disembunyikan tidak jauh dari tempat dimana kanak - kanak tersebut bermain. 

Semak Tebal Potensi kepada Hantu Kamba.
Potensi besar tempat Hantu Kamba menyembunyikan mangsa adalah di kawasan seperti 'longgokan' semak tebal, pepohon kayu besar, sekitar kaki bukit, pondok terbiar serta tidak terkecuali juga dalam kawasan halaman rumah . 

Melalui kisah cerita lisan yang pernah Mr.J dengar rata - ratanya Hantu Kamba akan 'menamatkan permainan sembunyinya' setelah merasa puas hati menghukum "budak degil" tersebut. 

Paling cepat mangsa dijumpai mungkin dalam tempoh tidak kurang daripada 2 jam dan paling lama adalah dianggarkan selama seminggu.

Moralnya dalam Hantu Kamba adalah bertujuan untuk mengelakkan kanak - kanak bermain sampai senja sehingga malamnya tidak dapat belajar ataupun membuat kerja sekolah kerana kepenatan bermain.

"Sumpit Lachau"
Ada satu lagi Hantu yang Mr.J hendak kongsikan iaitu "Hantu" yang muncul bila waktu Hujan Panas dan Hantu tersebut dikatakan menggunakan Senjata lama iaitu "Sumpit".

"Kena Sumpit 'Lachau' andai anda terdedah kepada Hujan Panas" itu adalah diantara amaran atau nasihat yang diberikan oleh masyarakat Iban seandainya berlakunya Hujan di waktu Panas.
Info : Lachau juga adalah nama sebuah daerah di Bahagian Sri Aman, Sarawak
Tetapi Mr.J masih agak kurang pasti samaada "Lachau" adalah Hantu ataupun kerana "Lachau" adalah nama bagi sejenis cicak hutan di Sarawak.

Individu yang degil serta keluar terkena hujan panas akan dikatakan jatuh sakit ini kerana dipercayai telah disumpit oleh "Lachau".

So, mungkin ditempat anda juga mempunyai "Hantu" yang seakan sama 'modus operandi' seperti diatas.

- Mr.J


mengenai penulis | music menarikmakanan terbaikku facebook | twitter | sarawak | sabahliputan media

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©