Ahad Masjid buka Pagar untuk Penganut Kristian, Jumaat Gereja buka Pagar untuk Penganut Islam.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Dalam Tiga Negara Rakan Kongsi dalam Persekutuan "Malaysia" hanya Dua daripadanya iaitu Sarawak dan Sabah mengamalkan Tolenransi Agama yang baik.

Tidak dinafikan bahawa hubungan diantara agama di Sarawak adalah sangat akrab sekali sehingga kadang - kala membuatkan segelintir NGO yang dikatakan "Perjuang Katak" khususnya daripada luar negara Sarawak bersikap dengki serta iri hati dengan kemakmuran Agama di Sarawak.

Mr.J hairan kenapa "mereka" agak susah sangat mengamalkan persefahaman , toleransi serta "ajaran" sebenar yang disuruh oleh "agama" , kadang - kala Mr.J rasa nak bagi jurus penampar libasan bujang senang dekat Ketua geng ngo tersebut biar kepala depa berpusing 360 darjah supaya mengembalikan sistem urat sarat tunjang yang banyak berbelit.

Miri, Sarawak :  Permandangan Toleransi Antara Agama yang cukup Tinggi.
Hanya Individu yang kurang waras sahaja 'tidak suka'.
Di Lutong, Miri Sarawak , Gereja dan Masjid hanya terletak berdekatan dengan jarak tidak sampai 70 meter serta hanya berpagarkan pagar biasa. 

Walaubagaimanapun, "malang" sekali masih tiada mana - mana individu daripada kedua - dua agama yang 'murtad', walaupun setiap pagi Ahad pagar Masjid dibuka untuk kemudahan penganut Agama Kristian meletakkan kenderaan di sekitar tempat letak kereta di dalam Masjid dan bergitu juga bila hari Jumaat Gereja membuka pintu pagarnya untuk kemudahan kepada penganut Agama Islam menggunakan tempat letak kereta diruangan halaman Gereja. 

Mungkin dalam hati Penganut Agama Perkasa mungkin akan berkata "kita bakooorrr , kita robohkan ... bla bla bla .." 

Seandainya perkara berkongsi "Tempat Ibadat" berlaku di negara tempat Ibrahim Katak rasanya memang sudah lama Tempat Ibadat penganut lain akan dibakar dimusnahkan serta dilupuskan oleh Perjuang songsang "mereka". 

Masih menjadi persoalan apakah yang mendorong NGOk tersebut bertindak kurang siuman sehingga hari ini, ada juga spekulasi mengatakan atas dorongan cinta yang tak kesampaian bahkan kemungkinan besar faktor umur dan juga cuaca yang tidak menentu.

Baiklah, hanya katak yang mengenal katak dan bukannya belalang. 
- Mr.J

mengenai penulis | music menarikmakanan terbaikku facebook | twitter | sarawak | sabahliputan media

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©