Sabah & Sarawak menyahut Cabaran "Keluar dari malaysia" .

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Selepas Pelbagai isu "Tidak suka malaysia maka keluar dari malaysia" yang dibangkitkan oleh NGO-NGO khususnya dari Tanah Melayu suatu ketika dahulu. 

Tetapi kini Rakyat Sabah dan Sarawak menerima & menyahut Cabaran tersebut , pelbagai reaksi dibuat seperti contoh mengadakan petisyen online bahkan membuka page di laman sosial untuk melihat reaksi rakyat Sabah & Sarawak.

Sarawak for Sarawakians dan yang pasti UMNO tidak dibenarkan bertapak di Bumi Borneo
Jelas keputusan sangat mengejutkan kerana rata - rata suara rakyat Sabah & Sarawak menerusi alam maya bersetuju dengan petisyen bahkan undian online.
Menurut laman fmtborneoplus.com :
Pengguna Facebook Sabah dan Sarawak, memberi reaksi menyokong dan menyifatkan kerajaan persekutuan telah menafikan hak Borneo selama 50 tahun. “Status Sabah dan Sarawak tidak sama taraf dengan negeri-negeri Tanah Melayu, dan kerajaan Persekutuan perlu kembalikan status Sabah dan Sarawak sebagai negara,”

"Sentimen keluar dari Malaysia semakin kuat dalam kalangan penduduk Sabah Sarawak dengan lahirnya kesedaran terhadap hak-hak yang selama ini ditutup.

Malah ketegangan agama dan kaum yang semakin meningkat di S.Malaysia meresahkan majoriti warga Borneo. Wujudnya sebuah kumpulan di media sosial dikenali sebagai Sabah Sarawak Keluar Malaysia (SSKM) yang mempunyai 10,000 lebih ahli menguatkan lagi sentimen terbabit.."
Disini Mr.J kongsikan apakah yang membuatkan rata - rata penduduk Sabah & Sarawak berkata / bertindak sedemikian? jawapannya adalah royalti minyak , gaji minimun yang tidak selaras , penyelewengan kuasa pemimpin dan banyak sekali isu terutamanya melibatkan Perjanjian Perkara 18 - 20 Sabah & Sarawak sewaktu membentuk Negara Persekutuan yang dinamakan "Malaysia".

Salah satu Perkara dalam 20 Perjanjian diantara Sabah & Sarawak dengan Malaya. SSKM 

+Bio Mr.J | music menarikmakanan terbaikku facebook | twitter | sarawak | sabahseen in

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©