Depresi bukan satu Ilusi.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Posting Pertama untuk 2024. Setahun sekali ?. Rasanya dah tak relaven lagi kot ber-blogger di zaman sekarang. 

ZAMAN semakin beralih ke arah yang kadang kita sendiri tidak tahu kemana. Ya. bergitulah salsiah dunia, kita? sebagai manusia terus akan mengejar, berlumba bahkan bersaing untuk mencapai satu peringkat dimana diri sendiri tidak dapat lagi membezakan istilah "Kehendak" dan "Keperluan" .


Eh!, Maaf hampir terlupa dengan Salam Pembuka bicara Mr.J, Maklumlah Artikel terakhir pun di bulan Jun pada Tahun 2021 bertajuk "Dimanakah Para Bloggers Dahulu ? " cewah! bergitu sadis tajuk. 

Sungguh pantas masa berlalu bukan?. Ya, Pantas bagi yang menyesali kisah lalu dan terlalu Lambat bagi yang tidak mampu untuk menghadap "Dunia" lagi. 

Dahulu aku mengatakan itu semua hanya sebuah Ilusi bagi individu yang gagal dalam pementasan duniawi, bahkan aku juga tertawa bila dibicara tentang kekacauan jiwa atau ketika itu istilah yang popular adalah Jiwa Kacau. 

Baiklah, mungkin apa yang Mr J kongsikan dibawah berkemungkinan bercanggah dengan pendapat pembaca.. ya, terpulang kepada anda semua.

Kekosongan. Perasaan seakan kosong terasa diri tidak berguna atau tidak mendapat tempat dalam masyarakat sekitar. Atau ianya adalah berpunca dari kegagalan mengawal emosi, mengurus stress dan gangguan hormon dalam badan.

Masalah. Perjalanan kehidupan tidak sentiasa manis dan bakal ada liku, onak dan duri serta bentuk permasalahan yang akan timbul. Setiap individu diuji dengan masalah berbeza dan jalan penyelesaiannya, hanya dirinya yang mengetahui.

Pengabaian berpanjangan tanpa penyelesaian akan menjemput kekacauan emosi . Yup. 
Baiklah, so apa bagaimana pula untuk "mengubat persakit" tersebut? 
"Tiada ubat untuk kekacauan emosi atau depressi yang ada adalah sokongan yang berlanjutan" - Mr.J
Apa yang Mr.J tahu bahawa individu tersebut lebih cenderung berfikir tentang sesuatu permasalahan sehingga membuatkan jiwa menjadi tidak tenteram atau kacau-bilau sehinggalah masalah itu sangat membebankan jiwa. 

Bahkan merasa sangat putus asa dalam menjalani hidup sehinggakan ada sangup membunuh diri. Apa yang penting ketika melalui frasa depresi tersebut adalah sokongan moral dari pada rakan - rakan, pasangan anda dan keluarga.

Baiklah, disini Mr.J tutup dahulu, jari pun dah penat menari di atas papan kekunci. arrg kalau dulu ligat menari kini itu hanya kisah dulu, sekarang ligat mengelamun je..

Ingat!. Depresi bukan satu Ilusi dan ianya membunuh banyak Jiwa. 


____________________________________________________________________________
+ Apa Kata Mereka Tentang Blog & Mr.J, Klik + "Testimonial" +
Aluwi Sharkawi - "you are the best bro!! thums up.."
Man Pengayau Sibu - "blog jacky memang best kreatif wei."
Amylea - "hai mr.j. suka sangat visit blog ni.. even bila ...."
Eyna Nina - "Mr j org iban?slm ni i ingatkn org..lancar tulisan"

0 comments:

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©