Mahkamah beri kebenaran semak perkataan Allah dalam Herald

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Mahkamah beri kebenaran semak perkataan Allah dalam Herald
Apr 24, 09 6:03pm
Ketua Biskop Gereja Katolik Kuala Lumpur diberi kebenaran oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini untuk memohon membatalkan keputusan Kementerian Dalam Negeri (KDN) melarang penggunaan kalimah Allah dalam majalah 'Herald Catholic Weekly'.

Ketua Biskop Datuk Murphy Nicholas Xavier Pakiam juga diberi kebenaran untuk memohon mendapatkan sembilan deklarasi termasuk mengisytiharkan bahawa keputusan KDN dan kerajaan Malaysia adalah tidak sah dan di luar bidang kuasa (ultra vires) Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.

Peguamnya S Selvarajah memberitahu pemberita bahawa Hakim Lau Bee Lan memberi kebenaran tersebut di kamar mengikut Perintah 53 Peraturan-Peraturan Mahkamah Tinggi, lapor Bernama.

Peguam Kanan Persekutuan Suzana Atan yang bertindak bagi pihak responden iaitu KDN dan kerajaan Malaysia tidak membantah kebenaran permohonan tersebut.

Lau juga menetapkan 28 Mei ini untuk mendengar permohonan menangguhkan keputusan larangan KDN itu.

Pada 16 Februari lalu, Murphy, sebagai penerbit Herald, memfailkan permohonan semakan kehakiman (undang-undang) bagi membatalkan keputusan responden bertarikh 7 Januari 2009 dan permit penerbitan pemohon bagi tempoh 1 Januari 2009 hingga 31 Disembrer 2009 tertakluk kepada syarat bahawa beliau dilarang menggunakan perkataan Allah dalam Herald.

Tujuh deklarasi

Tujuh deklarasi lain yang dituntut ialah:

1. Pemohon mempunyai hak berperlembagaan untuk menggunakan perkataan Allah dalam Herald dalam melaksanakan haknya bahawa agama lain selain agama Islam mungkin mengamalkan ajaran agama secara aman.

2. Bahawa Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan tidak memberi kuasa kepada responden untuk melarang pemohon daripada menggunakan perkataan Allah dalam Herald.

3. Bahawa pemohon mempunyai hak berperlembagaan untuk menggunakan perkataan Allah dalam penerbitan mingguan itu dalam menunaikan haknya kepada kebebasan bersuara dan meluangkan pandangan.

4. Bahawa pemohon mempunyai hak berperlembagaan untuk menggunakan perkataan Allah dalam Herald dengan melaksanakan hak kebebasan beragama termasuk hak mengurus hal ehwal agama sendiri.

5. Bahawa pemohon mempunyai hak berperlembagaan untuk menggunakan perkataan Allah dalam Herald dengan melaksanakan haknya berkaitan pendidikan penganut Katolik dalam agama Kristian.

6. Bahawa Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 tidak memberi kuasa kepada responden untuk melarang pemohon daripada menggunakan perkataan Allah dalam Herald.

7. Bahawa perkataan Allah bukan eksklusif kepada agama Islam.

Nyak aja ari Bungai Pengrindu ,



Enti nuan rindu ke Blog Bungai Pengrindu tau Follow / Subscribe Blog ambik nemu utai ke baru - baru di post Bungai Pengrindu.

1 comments:

afridhomLuv berkata...

sepi asai sidak
sidak ingat sidak ajak kah tau ngena nyak?

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©