Apa itu Tokek ? Spesis Cicak Besar ( tucktoo ) yang bernilai mencecah Jutaan Ringgit.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Namanya bergitu popular sekali disebut samaada di kawasan bandar dan apatah lagi sememangnya terkenal di kawasan luar bandar .

Tokek ataupun nama Mat Sallehnya adalah tucktoo mula menempah popularity pada awal tahun 2010 sehingga ramai warga kota serta tidak ketinggalan juga penduduk kawasan pendalaman berebut untuk mencari Tokek ini dan ramai juga yang tertipu dengan perniagaan tokek dan ada juga sanggup berbunuhan dan bergaduh kerana berebutkan Tokek .

Mengapa dan kenapa bergitu kuatnya pengaruh Tokek ini ? jawapannya adalah senang sahaja iaitu kerana nilai wang . Sekilogram berat Tokek boleh mencecah nilaian Jutaan Ringgit .


Pernah satu ketika digemparkan dengan Tokek Seberat 64kilogram dan itupun kalau ia benar - benar wujud dan ditangkap seperti gambar dibawah sudah tentu si penjualnya sedang goyang kaki dan kaya sehingga tujuh keturunan . ( itupun kalau bukan gambar superimpose ).



Tokek Raksasa yang ditangkap di Kalakbakan dekat Nunukan-Malaysia. ( Tidak diketahui kesahihannya )


Cerita mengenai Tokek ini juga tidak pernah sampai ke penhujungnya , sehingga Mr J sendiri pernah menerima email mengenai ingin membeli dan menjual Tokek , ( mentang - mentanglah Mr J duduk di Sarawak yang semestinya banyak tokek sehingga tokek Mr J lastik guna getah , lepas kena simpan dalam botol then esok guna untuk umpan pancing Toman , amacam.. berbaloi tak? ).



Menurut sumber yang tidak dikenal pasti iaitu menerusi secara lisan , hempedu tokek ini mampu untuk merawat pelbagai jenis penyakit termasuk HIV/AIDS . Tokek yang sudah mati tidak lagi bernilai dan hanya tokek yang hidup sahaja yang akan dijual atau dibeli.

Mulut Tokek akan menganga sekiranya didekati dan berwaspada kerana ia mungkin akan mengigit anda dan sekiranya digigit dipercayai anda hanya menunggu petir berbunyi barulah tokek akan melepaskan gigitan tersebut. Kaedah tradisional , sekiranya jari anda digigit , jangan panik ambil sedikit cuka dan titiskan dimulutnya dan pasti tokek akan melepaskan gigitan.


Salam ceria ,Subscribe untuk mendapatkan 10 ebook Percuma.
Link Adv RM10 Monthly :Berani Tengok-Ejen Prepaid-Radio IkonFM
Design Wonder
Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH
Wang Tsunami anda
Translate This Blog : English * Chinese * German * Japan * Korea * Arabic * Filipino * Thai * Hindi *
Bookmark and Share Jom! Tonton Tv Online: [Tv1] [Tv2] [Tv3] @ Belajar Bahasa Iban?
Download Mp3 atau Toturial Menarik[#Blog Trick & Tips]

5 comments:

NiZaM Limited berkata...

uiks..bunyi petir baru dia bukak lepasan gigitan. macam kura2 je?..aku pnh dgr kura2 menggigit. dia hanya lepaskan gigitan kalo dengar bunyi guruh.natang tokek ni pon same ek. erkk..

Vivian berkata...

hehehe lawak juak eh..bena ka nya sik melepas gigit ya kah ow..sik pernah jumpa eh binatang tok..

Mr.J berkata...

@NiZaM Limited ..

maybe kepala dia macam kepala kura2 kot...

Mr.J berkata...

@Beautiful Stranger .

auk eh,. benar bah,

Tanpa Nama berkata...

Hallo..
sapa maok beli binatang tok..? kawan aku jual.. ada 11ekor tp nok besar ada 3-4 ekok..berat 340g semua..call me.. 012-6885099.. i am looking for genuine buyer only coz we r genuine owner..

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©