www.malaysia.gov.my dalam tangan si pengodam? Sebuah kisah Pengajaran kepada SKMM .

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Sejak minggu lepas ramai blogger dan forum khasnya di Malaysia dan juga negara jiran memperkatakan dan membincangkan mengenai hampir 200 laman siber kerajaan Malaysia digodam oleh sekumpulan pengodam yang mengelarkan diri mereka "Annoymos" dan juga beberapa pengodam lain juga turut serta dalam memprotes kerajaan Malaysia kerana menghalang jaringan ke beberapa laman web yang menyediakan platform "download & Upload" kerana dikatakan mirip aktiviti cetak rompak.

Sehingga kini hampir 90% laman web Kerajaan Malaysia telah beroperasi dan itu menunjukkan bahawa keselamatan siber dan privasi penguna untuk berurusan dengan kerajaan juga terjejas dan kini pengguna juga menghadapi risiko dimana kecurian data juga berlaku.

Kerajaan mengatakan bahawa semua data penguna laman kerajaan selamat tetapi tidak mereka kemungkinan tidak mengetahu adakah data mereka telah di copy untuk menjadi simpanan koleksi si pengodam? jutaan kata laluan serta alamat emel kini berada dalam simpanan data pengodam untuk kegunaan masa depan.



Mr J ingin menasihati semua pendaftar di laman Jobs Malaysia sekiranya mempunyai masa sila gantikan kata laluan anda yang baru dan juga kata laluan email yang baru .

Pihak Menteri masih lagi tidak mahu menunjukkan kelemahan mereka malah masih lagi bernada tinggi serta lantang mengatakan bahawa "Tidak Gentar" dengan serangan tersebut :
Dalam perkiraan kita, mereka tidak menang dan kita tidak perlu takut kepada gertak dari dalaman mahupun luar tanah air," Malaysiakini
Nampaknya Pasukan SKMM sekarang 24jam menghadap komputer untuk mencari siapakah gerangan si pengodam yang terlibat. Mr J mengucapkan semoga berjaya . Sedangkan Laman Siber Malaysia tak dibina dengan sistem yang kuat atau main upload dan install je ke? inikan hendak mencari data / ip / lokasi si pengodam , IP? banyak IP palsu yang disediakan di Internet untuk digunakan.

Adakah pasti pengodam hanya memberikan Warning tempoh hari dengan pelbagai kata dalam bentuk "deface site" ? pasti tiada jejak kaki dalam setiap laman siber yang digodam? tetapi anda mungki tidak tahu bahawa kemungkinan beberapa laman siber kerajaan Malaysia kemungkinan besar telah "disuntik" atau "ditanam" dengan beberapa "periuk api" dan juga "pepijat pintar" untuk mengumpulkan lebih banya data serta dihantar secara tanpa dikesan ke data si pengodam.

Jangan ambil mudah mengenai kejadian tempoh hari dan kemungkinan besar serangan lanjutan sekali lagi akan melumpuhkan sistem - sistem siber penting Malaysia sedangankan target para pengodam sekarang adalah " www.malaysia.gov.my" mengikut sebahagian khabar angin ada mengatakan sekarang para - para pengodam sememangnya telah berjaya memasukki data laman utama kerajaan Malaysia tersebut tetapi hanya menunggu masa untuk melumpuhkan laman tersebut sekirannya hak dan suara yang dinyatakan mereka tempoh hari tidak dilayan.
PENAFIAN: Kerajaan Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam laman ini. Sesuai untuk resolusi 1024 x 768 dengan sokongan paparan Internet Explorer 7.0+. malaysia.gov.my
Perlukah pihak kerajaan Malaysia menghalang pengguna Internet di Malaysia daripada mengakses beberapa laman siber yang menyediakan aktiviti perkongsian file? Mr J juga tidak setuju dengan peraturan tersebut.

Terima Kasih kepada kumpulan pengodam tersebut kerana pengodam tersebut mewakili jutaan pengguna Internet di Malaysia. Dan persoalan untuk Kerajaan Malaysia , adakah anda telah bersedia untuk menghadapi peperangan alaf baru?


Subscribe untuk mendapatkan 10 ebook Percuma.
Link Adv RM5 Monthly :Berani Tengok-Ejen Prepaid
PengeRindu Network : Gallery & Koleksi Mtv Lirik Lagu
Bookmark and Share Jom! Tonton Tv Online: [Tv1] [Tv2] [Tv3] @ Belajar Bahasa Iban?
Download Mp3 atau Toturial Menarik[#Blog Trick & Tips]
Link to this Post :

0 comments:

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©