Mengambil Jurusan "Kejururawatan" adalah tidak sesuai lagi masa sekarang.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Jururawat , kalau sepuluh tahun yang lepas jawatan Jururawat 'agak' susah untuk diisi kerana kekurangan prasarana tetapi kini lambatan Kolej yang tumbuh bagai cendawan yang disirami hujan menyebabkan banyak kerugian ditampung oleh sebilangan graduan bahkan kini hampir 50 peratus graduan jururawat masih mengangur.

Apakah kerugian yang ditanggung oleh lepasan graduan Jururawat? sudah tentu wang ( ptptn ) serta masa depan mereka . Ibubapa juga turut merasai tempias kesusahan anak mereka apa tidaknya usaha bertahun untuk melihat anak mereka berjaya dalam bidang Jururawat di Hospital - hospital besar musnah.


Mr.J melihat dari sudut 'masa depan 2012' Jurusan Jururawat itu sendiri kini dianggarkan lebih 8000 lepasan graduan mengangur seperti mana yang dikatakan oleh Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr S. Subramaniam.
KUALA LUMPUR - Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr S. Subramaniam berkata kajian Kementerian Kesihatan menunjukkan ketika ini, kira-kira 8,000 lulusan kolej kejururawatan menganggur. - Bernama 8/10/2012
Kebanyakkan Pelajar "Jururawat" kini adalah berasal daripada Tanah Borneo iaitu Sabahan dan Sarawakian yang kini banyak menuntut di sekitar kolej - kolej kejururawatan di Kuala Lumpur dan sebagainya ( Nama Institusi tidak disiarkan atas sebab tertentu ) .

Google Image

Dibawah ini adalah luahan hati seorang graduan Jururawat .
SAYA bekas pelajar Diploma Kejururawatan institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) di Pantai Timur. Masalahnya, sudah setahun lebih saya dan rakan menganggur. 
Sebelum ini, kami difahamkan negara memerlukan lebih ramai jururawat untuk ditempatkan di hospital. Sehingga kini masih ramai bekas pelajar jururawat IPTS menganggur.  
Persoalannya, adakah jawatan jururawat sudah mencukupi? Kalau masih ada kekosongan, mengapa ramai belum diambil bekerja? 
Dengan lambakan kolej swasta yang menawarkan kursus kejururawatan, kami seolah-olah dipinggirkan.  
Adakah pihak berkenaan mengkaji kuota pelajar jururawat yang semakin bertambah?Kami juga kesal kerana kolej kami tidak membantu dan hanya ingin mengaut keuntungan. 
Ada yang menerima surat menyatakan mereka perlu menjelaskan pinjaman sedangkan kami belum bekerja. 
GRADUAN KECEWA,Kuala Terengganu.
Tidak lupa juga dengan kadar penipuan sebilangan Kolej yang mengunakan Jenama "Jururawat" untuk menarik kemasukkan Pelajar tetapi ramai pelajar tidak tahu sebilangan tidak layak ataupun Kolej yang TIDAK diSAHkan oleh L.A.N .

sumber rujukan lain :
http://mohdtaufek.blogspot.com/2012/05/jururawat-malaysia-ramai-menganggur.html
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Graduankolejjururawatmenganggur/Article



Bonus:
1:All in 1 Home Player (3gp,flv,mkv,and more) MKV+HomeCinema+Coreaac.rar - 14.2 MB
2:Youtube Downloader + Player : Youtube Downloade + Player.rar - 19.1 MB
Subscribe untuk mendapatkan pelbagai aplikasi penting dan 167 flash game Percuma.
Siapakah Mr J? untuk mengenali beliau dengan lebih dekat lagi sila rujuk di "Testimoni" .
Bookmark and Share

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©