Video : Pencemaran Udara dan Air di Mukah, Sarawak serta testimoni daripada mangsa pencemaran Loji Aluminium Press Metal Sarawak sdn bhd di Mukah..

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Beberapa insiden ikan mati yang berlaku di Batang Balingian selepas peleburan aluminium loji mula beroperasi pada awal tahun 2009.  Riverine Seorang Nelayan bernama Tambi anak Geram berkata ikan menangkap merosot separuh disebabkan pencemaran dari kilang.

Ikan di sekitar balingian mati serta tangkapan nelayan turun, dipercayai disebabkan oleh kilang peleburan aluminium.

Sejak operasi peleburan aluminium tumbuhan Press Metal Sarawak sdn bhd bermula pada awal tahun 2009, tumbuh-tumbuhan dalam 200m dari kilang telah mati, sekitar 2000 orang-orang rumah panjang yang tinggal bersebelahan dengan kilang mengadu masalah pernafasan akut, mereka membelanjakan kira-kira RM200 hingga RM500 bagirawatan perubatan sebulan bagi setiap keluarga.

Pencemaran dari kilang Aluminium Smelting di Balingian, Mukah.


Penduduk rumah panjang yang tinggal bersebelahan dengan kilang mula mengalami pelbagai Masalah Pernafasan Akut. Ini adalah bukti mangsa muda dari Rumah Bansan, yang hanya 300m dari kilang.

1: Mangsa pertama pencemaran dari loji melebur Aluminium.


Bekas Pekerja logam loji peleburan aluminium telah diberitahu untuk berhenti kerja beliau oleh jururawat semasa dia mengandung. Beliau dielakkan catosphere manakala anak yang berusia 4 tahun beliau mengalami ashtma yang dia percaya pasti disebabkan oleh pencemaran dari kilang.

2: Mangsa kedua ( anak kecil ) pencemaran dari loji melebur Aluminium.


Pada 2 April, wakil-wakil dari Press Metal Sarawak  yang menyebabkan bahaya kesihatan yang serius di kalangan beratus-ratus orang asli yang hidup berdekatan adjecent loji melebur aluminium, bertemu dengan  pembuat filem dokumentari Leerang bato, mendakwa bahawa mereka tidak membuat pencemaran.

Sekumpulan rakyat biasa Sarawak telah melancarkan satu kempen anti kilang peleburan aluminium yang bernama Stop ASP melalui internet. Kami ingin menggunakan saluran ini untuk menyampaikan maklumat tentang kilang peleburan aluminium yang membahayakan kesihatan manusia dan mencemarkan alam sekitar. Anda boleh memberi sokongan atau bersama di STOP ASP.

Menggesa kerajaan Malaysia dan kerajaan negeri Sarawak menghentikan operasi Kilang Peleburan Aluminium di Balingian dan mengharamkan pembinaan kilang ini di seluruh Malaysia. Kedua, kami menggesa kerajaan negeri Sarawak supaya menyiasat secara mendalam tentang isu kesihatan dan persekitaran yang muncul di Balingian dan mendedahkan laporan penyiasatan kepada orang awam. Freemalaysiatoday


Bonus:
1:All in 1 Home Player (3gp,flv,mkv,and more) MKV+HomeCinema+Coreaac.rar - 14.2 MB
2:Youtube Downloader + Player : Youtube Downloade + Player.rar - 19.1 MB
Subscribe untuk mendapatkan pelbagai aplikasi penting dan 167 flash game Percuma.
Siapakah Mr J? untuk mengenali beliau dengan lebih dekat lagi sila rujuk di "Testimoni" .
Bookmark and Share

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©