Info untuk Orang Malaya yang ingin ke Sarawak, Jangan Hilangkan 'Slip' Pas Lawatan anda yer..nanti jadi Pendatang Asing.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Ramai yang ambil sikap tak endah bila memasukki Negara Sabah & Sarawak bila diberi 'Satu Slip' Pas Lawatan 90 Hari ada sebilangannya membuang sekeping 'slip' tersebut hingga bila hilang maka anda adalah 'Pendatang Asing' di Sabah & Sarawak. 

Jangan Persoalkan Kenapa , kerana Perjanjian Perkara 18 & 20 Sabah dan Sarawak iaitu berkaitan dengan ( Imegresen ) tidak dinyatakan di buku Sekolah.

Perkara 6: Imigresen
Kawalan ke atas imigresen ke dalam mana-mana bahagian di Malaysia dari luar harus dipikul oleh Kerajaan Pusat tetapi kemasukan ke Borneo (Sarawak & Sabah) yang perlu juga mendapat kelulusan Kerajaan Negeri. Kerajaan Persekutuan tidak seharusnya mampu untuk veto kemasukan orang-orang ke dalam Borneo(Sarawak & Sabah) untuk tujuan Kerajaan Negeri kecuali atas bidang keselamatan. 

Borneo (Sarawak & Sabah) harus mempunyai kuasa sepenuhnya ke atas pergerakan orang lain daripada orang awam Kerajaan Persekutuan dari bahagian-bahagian lain Malaysia Borneo (Sarawak & Sabah).


Jawapannya anda ( Semenangjung Malaysia ) boleh pergi ke Sarawak atau Sabah untuk bercuti tetapi anda tidak boleh tinggal lebih masa selama 90 hari dan sekiranya anda ingin melanjutkan tempoh pas lawatan anda maka anda haru merujuk ke jabatan Imigresen Sabah atau Sarawak. 

Itu Kerana Sabah & Sarawak Bukan Berstatus Negeri Tetapi Berstatus Sebuah 'Negara' yang berdaulat.

1.Orang Malaya ke Sabah hanya dibenarkan berada 90 hari.
2.Orang Malaya ke Sarawak hanya dibenarkan berada 90 hari.
3.Orang Malaya dan Orang Sabah ke Sarawak hanya dibenarkan
4.berada 90 hari.

Jika ingin ke Sarawak pastikan Dokumen anda lengkap yer.. ini kira ok imegresen Sarawak bagi 'Slip' je untuk dijaga dan disimpan .. kalau dulu Pakai Passport depa nak ke Sarawak. Oh Btw , Sarawak bukan Serawak .. baca sejarah dulu yer. - Mr.J



Artikel BerkaitanKenapa Ke Sarawak atau Sabah tidak boleh lebih 90 hari?

- Mr.J

Bonus:
1:All in 1 Home Player (3gp,flv,mkv,and more) MKV+HomeCinema+Coreaac.rar - 14.2 MB
2:Youtube Downloader + Player : Youtube Downloade + Player.rar - 19.1 MB
Subscribe untuk mendapatkan pelbagai aplikasi penting dan 167 flash game Percuma.
Siapakah Mr J? untuk mengenali beliau dengan lebih dekat lagi sila rujuk di "Testimoni" .
Bookmark and Share

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©