Rakyat Malaysia Amnya 'termasuk' Sabah & Sarawak ....

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Sungguh banyak isu menarik tentang Hari Malaysia yang julung kali disambut oleh Sebuah Negara 'Persekutuan' Malaysia di Sabah dan juga di Sarawak ditambah lagi dengan kematian Pejuang Komunis Malaya iaitu Chin Peng pada tarikh 16 September 2013 yang juga merupakan sambutan Hari malaysia ke 50 tahun.

Baiklah kali ini Mr.J tak mahu berbicara mengenai Chin Peng kerana isu tersebut telah banyak dimanipulasi dalam dunia politik malaysia dan samaada Chin Peng penganas atau pejuang walaupun rakan saya Ah Peng selalu melepak di rumah saya sambil aramaiti bersama.

Dalam dunia serba moden maka kita harus terus berfikiran maju kehadapan walaupun sosio-politik malaysia mempunyai perbalahan diantara satu sama lain mahupun diantara parti politik lain , kadang - kadang kita sebagai rakyat biasa seolah - oleh mendengar bunyi daripada tin kosong. 

Tapi tak mengapa kerana Tin Kosong kalau dijual mungkin harganya mampu membiayai kegunaan minyak petrol anda atas kemeningkatan harga minyak malaysia.
"Rakyat Malaysia Amnya 'termasuk' Sabah & Sarawak ...."
Lama juga tak mendengar ayat serta perkataan seperti yang dinyatakan diatas ini , bagus kerana tidak lagi kedengaran si pengacara television mahupun yang berhormat ataupun Menteri memberi ucapan sedemikian lagi.

Ini kerana kemungkinan setelah perkahwinan campur diantara yb Sabah dengan artis Semenangjung telah memberikan sedikit kesedaran pada Rakyat Malaysia 'Keseluruhannya' bahawasanya kita Malaysia adalah satu itupun selepas 16 September 1963.

Apa yang anda tahu mengenai Sabah & Sarawak?. Adakah kerana kesedapan Air Tuak membuatkan anda lebih mengenali Sarawak ataupun kerana anda tahun bahawa Gunung Kinabalu adalah di Sabah telah membuatkan anda lulus dalam mengenali Sabah?
opps.. maafkan Mr.J air tuak adalah haram kerana ianya sejenis tapai yang diperam dan boleh menyebabkan mabuk .. adalah dimaklumkan bahawa air tuak tiada kaitan dengan kilang arak kepunyaian individu vvip di shah alam..
"Orang Sarawak duduk atas pokok...." siapa yang kata seperti tersebut kemungkinan adalah rakyat atau individu yang boleh disamakan dengan spesis kodok ataupun katak yang selalu dimakan Mr.J


Telah ramai Rakyat Sabah dan Sarawak berhirjah ke Malaysia atas sebab menyambung pengajian serta ada yang mencari peluang pekerjaan disini... stop!! adakah sebentar tadi mr.j tersilap kata disini? oh ya, mungkin tiada jika anda mungkin pembaca boleh bagi tahu Mr.J apa yang tidak kena dengan perenggan ini.

Apa - apa pun Sejarah mengenai Sabah & Sarawak harus perlu banyak diterapkan di Buku Teks Sejarah Sekolah bukannya belajar mengenai sejarah 'dongeng' sahaja ini kerana Sabah & Sarawak adalah merupakan Negara Bersekutu di dalam Persekutuan Malaysia.

Mr.J juga paling tidak suka bila ada artis ataupun orang awam cuba untuk bercakap dalam slang Sabah & Sarawak tetapi bunyinya lebih kepada Slang Kumpulan Peterporn ataupun Sinetron. Bodoh.

Chaoooo!!! 

- Mr.J


mengenai penulis | music menarikmakanan terbaikku facebook | twitter | mykeek | sarawak | sabahliputan media

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©