Reaksi Rakyat Muda Sabah & Sarawak mengenai Hari 'Pembentukkan' malaysia setelah 50 tahun.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Terlebih dahulu Mr.J ingin mengucapkan Selamat Hari 'Pembentukkan' Malaysia kepada rakyat Negara Persekutuan iaitu Tanah Melayu , Negara Sabah ( North Borneo ) dan Negara Sarawak. 

Dalam kesempatan ini Mr.J cuba membuat sedikit kajian kepada rakyat Sabah & Sarawak mengenai presepsi mereka terhadap hari malaysia ini, rata - ratanya Hari 'malaysia' tidak memberikan kegembiraan kepada anak muda Sabah & Sarawak atau mungkin rasa ketidakpuasan hati yang telah membelengui anak muda tersebut.

Sebilangan daripada luahan komen Rakyat Sabah & Sarawak mengenai Sambutan Hari 'malaysia' .

Mungkin hanya penduduk di Sabah & Sarawak tahu kenapa dan mengapa mereka berkata demikian atau adakah ini berkaitan dengan ketidakpuasan hati mereka terhadap kepimpinan Ketua Menteri masing - masing atau mungkin yang melibatkan dengan prasarana pembangunan yang dilihat agak berat sebelah .

Taraf hidup rakyat kedua - dua negara tersebut juga menjadi satu aspek penting kenapa ramai anak muda agak tidak 'gembira' dengan hari malaysia , atau ada kaitan dengan penselarasan Gaji Minumun iaitu 800myr untuk anak Sabah & Sarawak manakala 900myr untuk rakyat Tanah Melayu.


Jangan pula selepas Mr.J kata bergini ada pula yang berkata "kalau tak gembira atau tak suka keluarlah dari malaysia" , bukan apa sebab ayat yang agak sama yang dicipta seorang menteri di malaysia tersebut telah menjadi satu trademark di malaysia .
Baca Perjanjian Pembentukkan Negara Persekutuan 18 - 20 Perkara yang harus dipatuhi oleh S. Malaysia sehingga sekarang.
Malah ada kata - kata 'tajam' daripada Datuk Dr Jeffrey Kitingan mengatakan bahawa Hari Malaysia adalah 'Hari Penjajahan' kepada penduduk rakyat Sabah & Sarawak, mungkin beliau berkata secara 'menyindir' ataupun berbentuk 'sarcasm'.

Adakah suatu hari nanti Sabah & Sarawak akan mengikut jejak Singapura?

Bagaimanapun Sambutan Hari Malaysia di Tebingan Sungai Sarawak Kuching semalam disertai dengan hujan lebat seolah - olah menangisi nasib rakyat Sarawak .

Mungkin anda berminat mengetahui kisah 'Anti Malaysia oleh Rakyat Sarawak pada Tahun 1962' . Tahukah anda Sabah & Sarawak adalah Berstatus Sebuah 'Negara' kerana mempunyai Tarikh Kemerdekaan Sendiri.

Perkara 18 - 19 : Nama "Negara" . Rujuk Astro Awani.

- Mr.J

mengenai penulis | music menarikmakanan terbaikku facebook | twitter | mykeek | sarawak | sabahliputan media

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©