9 Jenis Ilmu "Hitam" / "Mistik" Orang Dayak di Borneo.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Masyarakat Dayak sering digeruni semenjak dari dahulu lagi bahkan telah banyak membantu askar - askar British menentang penjajahan Jepun dahulu. Masyarakat Dayak adalah menghuni di Kepulauan Borneo iaitu dimana terbahagi kepada 4 Bahagian Negara iaitu Brunei Darusalam , Sarawak , Sabah dan Kalimantan.

Dibawah ini Mr.J kongsikan nama serta "perkara" yang berkaitan dengan amalan mistik ataupun Ilmu mempertahankan diri masyarakat Dayak.

Panglima/Pahlawan Dayak di Kalimantan merupakan Pangkat Tertinggi di sana dan sering mengiring orang kenamaan VIP untuk sesuatu urusan. Gambar daripada - Mestre Iwan fb


1 . Penumbuk 9 Pintu
Membuatkan tumbukan anda menjadi mimpi buruk kepada pihak lawan.

2 . Jampi Berat Tanah
Membuatkan tulang anda tidak mampu menampung berat badan anda sehinggakan semuanya patah dan menyebabkan kematian.

3 . Panah Terung
mempunyai persamaan dengan ilmu hitam di Jawa. Dihantar menggunakan jampi dan orang yang menerimanya akan pasti meninggal dunia selepas badannya bertukar menjadi ungu seperti terung selama 3 hari.

4 . Panah Lombok
Salah satu daripada ilmu hitam juga dan jika terkena badan kita, badan kita akan terasa pedas dan menjadi merah. Kita juga akan sentiasa merasa haus dan air yang diminum juga akan terasa pedas. Badan kita akan menjadi lemah dan akan meninggal dunia dalam masa 1 minggu selepas terkena ilmu hitam ini.

5 . Bulu Perindu
Digunakan untuk menawan hati orang yang kita sukai. Jangan percaya sekiranya ada yang menawarkan untuk menjual kepada and kerana ilmu ini tidak dapat dipindahkan kecuali diperolehi sendiri daripada dunia ghaib.

6 . Minyak Bintang
Minyak yang digunakan untuk menyembuhkan patah tulang. Tulang akan pasti bercantum dalam masa 1 minggu walaupun parah.

Azimat sakti yang diperolehi selepas seseorang itu berjaya mengalahkan jin Babi yang tinggal di dalam hutan belantara Borneo. Membuatkan pemakainya menjadi kebal kepada segala senjata dan terutamanya peluru.

8 . Pedang Setan
Boleh melayang sendiri untuk mencari kepala musuh dimanapun mereka bersembunyi.

9 . Balsem Hitam
Disapu atau dititikkan ke objek-objek yang selalu digunakan oleh musuh kita. Mangsa akan meninggal dunia dalam masa 4 hari dengan simptom-simptom seperti serangan sakit jantung. - dipetik daripada Dayak People.


mengenai penulis | music menarikmakanan terbaikku facebook | twitter | mykeek | sarawak | sabahliputan media

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©