Pantang Larang Masyarakat IBAN ketika Isteri mengandung.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Gambar Hiasan
Tidak Boleh melangkah kaki orang yang lebih Tua, kerana khuatir akan menyebabkan 'telur' anda membengkak atau membesar.

Perenggan di atas adalah salah satu daripada puluhan malah mungkin ratusan jenis Pantang Larang oleh Masyarakat Iban seperti Mr.J dan Pantang Larang diatas tadi memberi makna atau nasihat kepada golongan muda supaya hormat kepada orang tua. Selalunya ditujukan kepada kanak - kanak yang nakal yang suka melompat atau melangkah bahagian badan seperti kaki orang lebih tua sekiranya kawasan yang dilalui tersebut sempit.

Mungkin ada diantara kita yang berlainan bangsa mempunyai Pantang Larang yang seakan sama. Jika berkesempatan nanti iaitu pada posting yang akan datang Mr.J akan cuba menyenaraikan beberapa Pantang Larang masyarakat Iban yang lain atau anda juga boleh berkongsi Pantang Larang anda dengan Mr.J di ruangan komen dibawah.

Mengandung, apabila di dalam sesebuah keluarga mempunyai ahli keluarga yang sedang sarat mengandung maka boleh dikatakan hampir kesemua ahli keluarga terlibat sama, samaada dari segi perlindungan, pemerhatian ataupun memberi penerangan tentang Pantang Larang serta perkara yang tidak sepatutnya dilakukan oleh si isteri mahupun pasangannya si suami.

Bagi Masyarakat Iban, apabila masuk bulan ke enam atau ketujuh maka Wanita Iban dan suaminya dikenakan pelbagai pantang larang, tetapi sekarang ramai yang memulakan Pantang Larang semenjak bulan kedua bahkan saat mengetahui isteri hamil.

Diantara Pantang Larang yang perlu dipatuhi oleh si isteri dan suami adalah:
  1. Mereka dilarang menggali parit di kawasan padi atau di mana-mana sahaja.
  2. Mereka dilarang memotong pokok yang menjalar di atas tanah, kerana dibimbangi akan menghalang pendarahan yang berterusan semasa melahirkan anak.
  3. Wanita yang mengandung dilarang menuang minyak ke atas tapak tangan untuk disapu pada rambut supaya bayi yang bakal lahir tidak akan bernanah.
  4. Kedua suami isteri tidak boleh mengetuk telur menggunakan pisau atau kayu keranadikhuatiri bayi itu akan cacat penglihatan.
  5. Mereka tidak boleh menanam pokok pisang supaya si bayi tidak berkepala besar.
  6. Mereka tidak boleh memikul batu-bata tajam di dalam raga kerana dikhuatiri bayi akan lumpuh.
  7. Mereka tidak boleh membawa kura-kura ke dalam bilik supaya bayi tidak tersekat didalam rahim semasa dilahirkan.
Berikut yang baru sahaja anda baca di atas adalah Pantang Larang atau perkara - perkara yang tidak boleh dilakukan dan tidak dibenarkan ketika si isteri mengandung bergitu juga dengan si suami.

Secara Ilmiahnya apa yang Mr.J lihat kepada larangan atau Pantang Larang tersebut adalah lebih kepada satu bentuk nasihat atau kata - kata peringatan supaya tidak melakukan banyak pekerjaan dan diharuskan untuk berehat bergitu juga si suami juga haruslah sentiasa bersama si isteri saat mengandung ini bertujuan untuk menjaga keselamatan isteri.

Sekian, jumpa lagi..
- Mr.J

+Bio Mr.J | music menarikmakanan terbaikku facebook | twitter | sarawak | sabahseen in

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©