EKLUSIF!! Isu Penipu bernama Benny Zachariah atau Donny Anak Patrick Nyangon.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Benny Zachariah atau Donny
Pendedahan ini bukanlah yang pertama Mr.J telah kupaskan bahkan turut dikupas oleh beberapa pelakon dan penerbit dari Sarawak dan ada diantara daripadanya menangungi kerugian.

Benny Zachariah (Donny Anak Patrick Nyangon) semakin dikenali dan bukannya dikenali daripada apa yang telah dia sumbangkan bahkan Mr.J boleh mengatakan bahawa dia tidak menyumbang apa - apa dalam Industries Filem Sarawak.

Mungkin anda diantara anda khususnya Warga Sarawak pernah mendengar beberapa tajuk 'Filem' yang bakal diterbitkan bahkan dikatakan akan mewarnai kemeriahan filem Sarawak. Tapi sebelum itu Mr.J mengajak anda menyelidik rekod lampaunya iaitu pada Tahun 2009

Benny pernah melakukan pelbagai kesalahan iaitu pada Tahun 2009 satu Laporan Polis pernah dibuat atas satu kes peminjaman barangan kamera dan tidak dipulangkan. Untuk membaca laporan penuh boleh terus ke Artikel Mr.J yang lepas iaitu "Bongkar!! Penipuan oleh Seorang "Pengarah" Filem Dayak Sarawak
A police report has been made against Monita Anak Saming (IC: Kampung Stabut, Jalan Padawan, 94000 Kuching, Sarawak) and her husband Donnie Anak Patrick Nyangon a.k.a Benny Zach (IC: No. 77, Lot 1718, Lorong 6, Taman Dirgahayu, 93300 Kuching, Sarawak) as they ran away with my camera package, which was loan to them free. 
To all production people out there, please be aware of this couple who are cheaters and not to be trusted. I enclosed attached the police report, their IC and also a copy of the fraud namecard that he printed...I would also like to make it clear that we (s2s) have no dealings with him and should he give you a fraud namecard of ours - we will not be held responsible. Instead, please contact us or the police. Rujuk Salinan laporan Polis di sini.
Filem "DUNYA GANGSTER"
Sebuah Filem Iban Aksi pertama di pawagan 'Dunya Gangster' menelan perbelanjaan yang besar dan dirakam di Miri dan Bintulu. Akan tetapi sampai hari ini tiada berita. 

Benny Zach yang mempergunakan duit investor dan sponsor untuk kepentingan diri sendiri. Filem tersebut bukan sahaja tidak ditayang malah banyak penyelewengan oleh benny keatas kewangan syarikat serta masalah intergriti beliau dan sikap miang keladi yang hampir membawa padah kepada beliau sendiri. 

Benny Zachariah @ Donny Nyangon ( berbaju kuning )
Benny Zach telah membawa lari banyak aset penting seperti soft copy filem tersebut, kereta, dan banyak lagi. Ini lah jenayah Benny Zach di Bintulu. 

Bukan itu sahaja, kerugian juga kepada para pelakon yang bersungguh - sungguh mahu menjayakan filem tersebut tapi sebaliknya berlaku malah ada dikalangan pelakon tidak cukup makanan sehingga hari ini ada yang masih belum menerima gaji mereka.

Apai Saloi The Movie - Penyelewengan Benny Zach 
Saya ( Producer "Apai Saloi The Movie" ) adalah mangsa pertama Benny Zach @ Donny Ak Patrick Nyanggon. 

Namun Saya belajar dari kesilapan dan saya akan cuba mencegah orang lain daripada tertipu oleh penipuan Benny Zach.  Filem Saloi The Movie Bukan saja rugi malah langsung tidak menepati standard Audio dan video kualiti. 

Sungguh memalukan jika beliau menyatakan bahawa beliau adalah seorang yang profesional. Yang sebenarnya beliau telah memakan banyak duit hasil kutipan sponsor semasa menjayakan filem Saloi the movie. 

Duit hasil kutipan sponsor dan meja serta dari pihak hotel telah digunakan oleh beliau sendiri tanpa pengetahuan Management ATTSB ( Allen Tinggie Trading Sdn Bhd ).

Pengakuan Penerbit Apai Saloi The Movie 

Penipuan dalam UjiBakat Mencari Pelakon
Mereka yang konon audition di Sibu Oleh Benny Zach yang telah dihutang sebanyak RM100 oleh Pengarah Filem Terkenal Benny Zach. Sampai sekarang Benny Zach tidak mengeluarkan Filem. 

Benny Zach atau dikenali sebagai conman di Sarawak
"anda harus membayar sejumlah wang untuk menyertai ujibakat tersebut"
Ini modus operandi Benny Zach atau nama sebenar Donny Ak Patrick Nyanggon untuk menipu orang yang ingin berlakon.

Terkini 
Setelah lebih kurang 2 tahun dia menyembunyikan diri akhirnya pada awal september iaitu di tanggal 6 haribulan lepas dia muncul kembali

Keratan Akbar The Borneo Post 6 September 2014
Para Penerbit dan juga Pelabur harus berjaga serta berwaspada dengan Benny Zach @ Donny kerana dia kini sedang kembali aktif di sekitar Sibu, Sarawak. 

Modus Operandi dia adalah seperti kebiasaan, cuba mengaburi mata anda tentang "kejayaan" dia yang tidak pernah wujud sehingga anda terperdaya lantas akan cuba mendapatkan anda sehingga bersetuju untuk melaburkan sejumlah kewangan untuk sesuatu projeknya selalunya melibatkan filem dan dokumentari.

Untuk pengetahuan semua, di bulan July tahun lepas iaitu 2013 dia "menganjurkan" satu maljis yang grand ala hollywood yang bertajuk "Sarawak Film Awards 2013" .

Keratan Akbar The Borneo Post 28 July 2013
Tetapi dia gagal setelah dikecam oleh beberapa 'testimoni' daripada orang ramai bahkan daripada penyanyi serta penerbit yang pernah ditipu olehnya sehingga tersebar menjadi viral kepada seluruh pengguna facebook khususnya di Sarawak.

Dimana dengan itu dia boleh mendapatkan seberapa banyak 'sponser' daripada orang kenamaan , persatuan ataupun individu persendirian ( ini adalah modus operandi yang biasa dia guna ). Hasil jualan meja jamuan sehingga apabila sampai tempoh tertentu dia akan lesap dengan semua keuntungan tersebut. 

Beberapa pengakuan daripada mangsa yang telah ditipu oleh Benny Zach @ Donny
Bukan setakat menipu tetapi dia pernah memberi 'syarat' yang pelik sekiranya mahu menjadi pelakon di filem arahannya, berikut adalah pengakuan seorang wanita .
Nemu kita nama kedeka iya? Mai aku ngaga sex ba bilik rumah aku atau ba hotel tekalanya sebagai bukti aku sanggup nerima syarat, nama asai ati kita enti urang luar yang datai kerumah kita alu minta ngaga sex? Jelu deh enda bakanya, sitan Benny kelalu desperate ka ngambi ulih, mantai mua enda malu. Tang aku pandai nyeliah peminta iya, thanks God.  
Mula ari point nya aku nemu Benny Zachariah tu kanji & enda ulih dpecaya, baru betemu alu mai ngaga sex, deh apaiiiiii !! Puiiiiihh !! Semadi amat ku ngenang hal nya. Ngenang gamal pan aku ka mutah. Aku nanya iya, nama kebuah aku perlu membuktikan kesanggupan aku enggau cara bakanya? Nadai cara bukai kah ko aku ngemelika iya.

Kepada anda yang mengenali Benny Zachariah atau Donny Anak Patrick Nyangon atau ada perkara yang ingin disampaikan atau untuk dikongsi di blog ini anda boleh email kan kepada Mr.J di admin@pengerindu.com bersama kita BONGKAR sebelum lebih ramai lagi mangsanya.

- Mr.J

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©