KOMEN : "BABY HATCH".Pusat Perlindungan Bayi dikendalikan oleh OrphanCARE.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
.Pusat Perlindungan Bayi dikendalikan oleh OrphanCARE.
Bagi pandangan saya isu ni memang sensitif bagi semua pihak. Negara kita terdiri daripada rakyat yang 70% perihatin, 30% tidak perihatin, atau sebaliknya, jadi fikir sendiri diri kita di situasi mana. 

Tak semua anak gadis diluar sana JAHAT dan tidak bertanggungjawab, tak semua anak bujang diluar sana JAHAT dan tidak bertanggungjawab,dan juga tak semua ahli keluarga diluar sana tidak terima cucu yang bakal lahir dengan status anak luar nikah.Semua orang pernah buat silap ,saya pun selalu buat silap.

Kenapa Produk ni wujud hanya pengurus pusat ini sahaja tahu kenapa,mengapa dan buat apa?
  1. Adakah kerana niat yang baik
  2. Adakah kerana niat tidak baik
  3. Adakah kerana publisiti
  4. Atau tiada dalam senarai diatas

Bagi saya produk ni TIDAK perlu wujud dalam negara kita yang rakyatnya penuh dengan sifat bertimbang rasa,kasih sayang dan sebagainya.Lagi pun rakyat kita berbilang bangsa,kaum,adat,etnik,agama,toleransi dan sebagainya.
What the eerrmmm...... nak carut tak boleh,nak maki tak boleh, nak buat bodoh, nanti teman pulak yang jadi bodoh, nak diam rasa meroyan tu nak buat apa sekarang..cer kabo jap ehh..!!! "BABY HATCH" apa tu.. tempat menyimpan baby, ada ruang udara ke kat dalam tu, maunya lemas baby tu,udah isu kes bunuh pulak.
Anda diluar sana tahu tak statistik kemalangan yang berlaku di negara kita lebih tinggi berbanding isu anak ditinggalkan di sana sini. Kalau nak ikutkan setiap hari ada sahaja kemalangan maut yang berlaku, tapi isu anak HARAM ni,statistiknya lagi kurang daripada kes kemalangan.

Dan jangan cepat melatah menunding jari kepada anak HARAM, ada juga anak haram ni yang berjaya dalam hidup mereka,kerana TUHAN tidak akan menghukum seseorang tanpa sebab. 

Tahukah anda anak gadis yang ingin membuat "treatment" gugurkan kandungan di klinik atau hospital swasta, ke manakah JANIN tersebut dibuang, dibakul sampahkah? di beg plastikkah atau di buat produk kecantikan? anda tahu dimana? saya pun tak tahu dimana, tapi semua orang pernah buat silap, mana tahu pekerja dia dah tersilap buang JANIN tu dalam tong sampah, lalu dijumpai oleh orang awam, bila sebutan kes dibuat hanya dua tiga hari je,lepas tu senyap atau berapa orang yang perihatin di skrin kaca tv anda tertera "diperolehi dari pustaka". Sebab kita nampak yang jelas tapi tak nampak apa yang tersirat.

Setiap perniagaan mesti ada saingannya untuk maju.,dan tidak mustahil JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT ( JKM ) pun ada saingan. produk ni walaupun dibuat oleh satu badan NGO tapi masih lagi berurusan dengan JKM.

Kalau ikut logiknya mampukah pengurus ni, nak bayar gaji cik kak cuci lantai dan pekerja didalam pusat ini,kalau tak ada satu sumber yang tolong nak majukan tempat ni. Boleh ke kerja sukarela, sanggup ke? Jadi produk ni dikeluarkan semua atas sebab WANG, kerana wang kita jadi leka, lalai dan tidak ada sifat perikemanusiaan. 

Mungkin isu ni dikeluarkan kerana pusat asuhan akhlak penuh, pusat anak yatim kurang dana dan JKM perkhidmatannya lambat.Jadi kita sendiri fikir apa tujuaan isu ni dikeluarkan,kalau kita marah,maki,bergosip sekuat mana pun, produk ni tetap dah ada di negara kita sekarang, jadi kita yang mampu bersuara tapi masih tak diendahkan. 

Hanya mampu tengok dan lihat atau usaha untuk mengelakkan benda yang macam ni keluar lagi di negara kita.Belum lagi mesin cuci pinggan mangkuk dipasarkan secara terbuka kat negara kita, mau bini2 en abang jadi QUEEN CONTROL sepenuh masa. Amacam cik kak marah? Dimana kita ,siapa diri kita,apa yang kita cari buatlah ikhlas untuk keluarga sendiri.

Jaga hati kita ,didik hati kita untuk bagi yang terbaik untuk semua orang kerana kejayaan itu datang dari hati,bukan IKUT HATI. saya salah seorang rakyat SEMENANJUNG dan SABAH SARAWAK..memang sedih, hiba bila dengar produk ni dikeluarkan kat negara kita. 
Sorry.. Mr.J saya terpaksa bagi komen yang panjang ni kat sini,kalau hantar kat email admin@pengerindu.com , takut kena ambik no ,lambat nak tunggu,sementara isu ni masih panas saya tulis kat sini ye, tak marah kan...huhuh.
Akhir kata dari saya tolong ambik tisu jap nak nangis...huhuhuhu..SALAM SAYANG dari saya untuk anda semua.

### Sue Nani ### 

SURAT adalah dimana para pengujung atau sesiapa sahaja yang ingin berkongsikan pendapat, isu semasa, permikiran serta apa sahaja yang anda rasa ingin dikongsikan di WeBlog ini dengan menghantar ke email admin@pengerindu.com .
____________________________________________________________________________
+ Apa Kata Mereka Tentang Blog & Mr.J, Klik + "Testimonial" +
Aluwi Sharkawi - "you are the best bro!! thums up.."
Man Pengayau Sibu - "blog jacky memang best kreatif wei."
Amylea - "hai mr.j. suka sangat visit blog ni.. even bila ...."
Eyna Nina - "Mr j org iban?slm ni i ingatkn org..lancar tulisan"

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©