Mengenai Isu "Malaysia dikatakan mengklaim tarian Dayak dan slogan Unity in Diversity". Itu bukan masalah Dayak!.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Salam Borneo & Salam Saudara Dayak,
( Seluruh Suku di Tanah Borneo "Sabah, Sarawak, Brunei & Kalimantan ).
"Adil Ka' Talino Bacuramin Ka' Saruga, Besengat Ka' Jubata" & "Agi Idup Agi Ngelaban".

Hari ini Mr.J ingin berkongsi satu pendapat atau lebih kepada menjadi "penasihat" untuk beberapa media khususnya media "sampah" yang kadangkala dilihat sering menjadi punca satu "perbalahan" berlaku. 

Selang beberapa hari lepas Mr.J ada terbaca satu artikel di Media Indonesia iaitu laman sesawang "BeritaSatu.Com" rasanya berpangkalan bukan dari Tanah Borneo.
"Malaysia dikatakan mengklaim tarian Dayak dan slogan Unity in Diversity" dari Indonesia.
Tarian Dayak ( Ngajat ) bukan milik Malaysia atau Indonesia ianya adalah milik Masyarakat di Borneo yang terdiri daripada 3 Buah Negara Wilayah iaitu Sarawak , Brunei & Kalimanta. - Mr.J

Portal tersebut telah mengeluarkan satu kenyataan seperti "Malaysia mencuri / mengklaim Budaya Dayak" yang telah mungkin membuatkan masyarakat di Indonesia mengecam lazimnya yang tidak senang itu adalah masyarakat luar Indonesia yang tidak pernah menjejak kaki ke Tanah Borneo di mana Borneo ini terdiri daripada majoritas etnik Dayak.


Apa pula respon masyarakat Dayak di Kalimantan dan juga Masyarakat Dayak di Sarawak? mereka tampil memberi penjelasan di portal tersebut bahkan ada yang mengutuk sehinggakan ada yang menyelar bahawa pemerintah Indonesia sering mengabaikan Kalimantan bahkan Membunuh masyarakat Dayak di Kalimantan ( tidak kurang pula dengan masyarakat Dayak di Sarawak dengan isu tanah adat yang dirampas ) dengan perusahaan "sawit" sehingga menyebabkan "Jantung Borneo" semakin parah.

Disini Mr.J hendak tegaskan bahawa hubungan Masyarakat Dayak di kedua belah wilayah adalah sangat akrab ini kerana mereka masing - masing satu keluarga yang besar cuma bedanya hanyalah perbatasan sempadan Indonesia dan Malaysia. 

HD Wall "Dayak Borneo" by Mr.J
Kedua - dua wilayah iaitu Sarawak dan Kalimantan masing - masing mempunyai masalah yang hampir serupa iaitu kurangnya "kemajuan" tetapi kedua - duanya merupakan "Periuk Nasi".

Kedua wilayah itu "hub penting" bagi ekonomi seperti pengeluar minyak, balak serta ekonomi pelancongan bagi Kerajaan Malaysia & Indonesia tapi malangnya kedua - dua wilayah itu sering "diabaikan" atau mungkin jarak pusat kerajaan pemerintah yang jauh luar bahkan merentasi lautan menjadi alasan untuk "mengabaikan" wilayah tersebut.


Mungkin juga Isu ini sekadar hanya mahu "menaikkan" rating portal tersebut tetapi bagi Mr.J portal sebegitu sekadar portal sampah!, jelek deh!

- Mr.J

____________________________________________________________________________
+ Apa Kata Mereka Tentang Blog & Mr.J, Klik + "Testimonial" +
Aluwi Sharkawi - "you are the best bro!! thums up.."
Man Pengayau Sibu - "blog jacky memang best kreatif wei."
Amylea - "hai mr.j. suka sangat visit blog ni.. even bila ...."
Eyna Nina - "Mr j org iban?slm ni i ingatkn org..lancar tulisan"

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©