HUKUM ADAT IBAN: "Ngintu Adat Jadi Mali" atau "Perkahwin Terlarang". - Ms.DJP

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Terlebih dahulu, sebelum mengupas cerita ini lebih lanjut, saya terpaksa berfikir beberapa jam samada hendak menulis artikel ini dalam Bahasa Iban atau melayu, ini kerana selepas membuat sedikit temuramah dalam bahasa iban bersama beberapa warga emas untuk mengorek cerita mengenai adat ini termasuk lah menemuramah ibu saya sendiri.

Ibu saya yang pernah menyaksikan adat ini dilakukan di kampung saya beberapa tahun lalu, tapi saya percaya, bukan hanya orang iban sahaja yg ingin tahu mengenai adat ini, tapi mungkin juga saudara dan sahabat kita yang lain nya berbangsa melayu, india  atau mungkin dusun dan kadazan dari sabah. Jadi, biarlah saya mengambil langkah yang adil untuk kefahaman semua.

'Jadi Mali' atau perkahwinan terlarang ini boleh kita definisikan sebagai perkahwinan di antara dua orang yang ingin mendirikan rumah tangga tetapi mempunyai hubungan kekeluargaan yang sangat dekat seperti contoh : 
Ibu/bapa saudara yang hendak mengahwini anak saudara nya (anak kepada adik atau kakak/abang) dalam adat kaum iban, pada mulanya, apabila ahli keluarga mula mengetahui hubungan pasangan ini, langkah pertama ialah hubungan itu HARUS di tentang dan di halang terlebih dahulu. 
Namun, apabila keadaan menjadi tidak dapat di elak kan utk menghalang mereka dari berkahwin, sebagai contoh: si gadis sudah pun hamil maka adat ini harus di lakukan untuk mengelakkan semua bencana dan malapetaka yang di sebabkan oleh 'jadi mali' ini berlaku pada masa hadapan.

Adat ini bermula dengan pasangan pengantin harus di lakukan di sungai di mana mereka akan dimandi kan dengan Darah Khinzir (seperti dalam gambar). Pasangan pengantin di payungi dengan 'Pua Kumbu' oleh dua orang wanita dan kedudukan pasangan ini haruslah berada pada sebelah hilir sungai. 

Sementara dua orang lagi yang di ketuai oleh penghulu kampung dan ketua adat menyembelih seekor khinzir pada hala yang sama namun dari hulu sungai untuk membolehkan darah khinzir itu hanyut dan melalui pasangan pengantin yang duduk di sebelah hilir sungai. 

Sambil menyebut beberapa kata-kata 'sampi/doa' semoga kehidupan pasangan tersebut sentiasa selamat dan di lindungi dalam melayari alam rumah tangga. 

Adat mandi darah khinzir ini juga turut di sertakan dengan hukuman berupa sebuah kebuk, piring kaca, dan duit hukuman dalam jumlah RM200-300 mengikut berapa dekatnya jarak hubungan kekeluargaan di antara pasangan tersebut. Walau bagaimana pun perkahwinan di antara sepupu tidak termasuk dalam kategori 'mali' dalam masyarakat iban.


Setelah habis mengorek cerita mengenai acara adat jadi mali daripada ibu saya, saya juga turut bertanya, bagaimana jika adat ini tidak di lakukan, dan pasangan itu hanya meneruskan perkahwinan seperti biasa?

Info Tambahan:
Dahulu kalau, "Jadi Mali" ini boleh dikenakan hukum Adat lama iaitu kedua - dua akan dibunuh dengan buluh runcing.

"..nitih ke tusut, ukum iya kena bunoh kadua dua iko seduai ke ngaga penyalah nya, jalai munoh seduai ti jadi salah serak tauka jadi mali tu iya nya enggau buloh aur pantang ke udah di lancham tajam bendar lalu dipantang ka ba tubuh seduai ti di pegulai ka betangkup dalam siti lubang.." - Adat Bansa Iban Blog

Ibu saya menjawab, menurut kepercayaan nenek moyang dulu kala, perkahwinan yang terhasil daripada 'jadi mali' akan mengundang bencana besar seperti 'kudi' atau tanah runtuh. Kehidupan pasangan yang jadi mali juga tidak tenteram atau tidak sihat dan kurang mendapat rezeki dalam kehidupan seharian. Jika mereka di kurniakan anak, kemungkinan anak mereka akan lahir dengan cacat anggota badan atau otak.

Oleh itu, adat mandi darah khinzir di lakukan untuk membatalkan semua bencana tersebut. Bagaimanapun, seiring peredaran zaman yang semakin moden dan canggih adat ini sehingga kini masih di lakukan oleh masyarakat iban.

Namun saya percaya jika adat ini tidak di lakukan sekalipun, secara saintifik dan fakta dari aspek genetik dan biologi manusia, perkahwinan di kalangan sesama saudara terdekat adalah tidak di galakkan kerana tidak berapa elok perkembangan nya dalam melahirkan zuriat.

Namun, siapalah kita untuk menolak takdir kerana setiap kejadian adalah ketentuan kuasa Tuhan yang Maha Kuasa.

Panduan:
Sampi = Doa
Kebuk = Sejenis tajau yang bentuknya kecil.
Kudi = Bencana ribut kuat atau puting beliung.

P/s: Jika anda mempunyai info yang lebih mendalam mengenai adat ini boleh lah singgah di ruang komen. Komen anda amat di hargai. - #‎mizzDjp‬ 

____________________________________________________________________________
+ Apa Kata Mereka Tentang Blog & Mr.J, Klik + "Testimonial" +
Aluwi Sharkawi - "you are the best bro!! thums up.."
Man Pengayau Sibu - "blog jacky memang best kreatif wei."
Amylea - "hai mr.j. suka sangat visit blog ni.. even bila ...."
Eyna Nina - "Mr j org iban?slm ni i ingatkn org..lancar tulisan"

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©