Mari Belajar Bahasa DUSUN & IBAN - Translate Bahasa Dusun ke Iban ke Melayu.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Bahasa Dusun adalah bahasa daripada etnik di North Borneo atau Sabah manakala Bahasa Iban (Dayak) adalah bahasa terbesar di Sarawak.

Pesta Menuai atau Hari Kaamatan adalah Perayaan Terbesar di Sabah manakala Hari Gawai Dayak adalah bagi Masyarakat Dayak seperti Iban, Bidayuh, Kayan, Kenyah dan banyak lagi sub-dayak.

Pancaindera Mr.J ke enam dapat merasakan bahawa masuk ke portal blog ini mungkin mempunyai kekasih daripada Masyarakat Dayak Iban atau daripada Masyarakat Dusun di Sabah.


Dibawah ini adalah beberapa perkataan dan ayat yang sering kita gunakan dalam kehidupan seharian. 

Siapa Nama Awak?= Isai ngaran nu? = Sapa Nama Nuan?
Nama saya... = Ngaran ku ih... = Nama aku..
Di mana awk tinggal = Hinonggo koh poingoyon? = Dini alai nuan diau?
Saya tinggal di... = Poingiyon oku id.. = Aku diau di..

Apa khabar? = Okuro-kuro koh noh? = Nama Berita?
Saya sihat = Osonong oku ih = Aku Gerai / Gerai Aku
Ke mana awk mahu pergi? = Hinonggo ngoyon nu? = Kini ke nuan deka berjalai?
Aku mahu pergi = Mongoi oku id = Aku deka berjalai
Mari makan tenghari = Kanoh mongoi akan = Aram makai tengahari
Awak asal mana? = hinonggo tadon nu? = Ari ni penatai nuan?

Saya berasal dari.... = mantad oku hilo .. = Penatai aku ari..
Apakah ini? Nunu iti? = Nama tuk
Sibukkah? = Osibuk koh?= Maioh Pengawa
Bolehkah tolong? Obuli koh monulung dogo? Ulih nulung
Aku mahu pergi di ... = Mongoi oku id... = Aku deka nurun ke

Alawa noh sumandak dilo
Ini sangat baik! = Osonong ti = Manah amat tuk
Cantiknya perempuan itu = Alawa noh sumandak dilo = Bajik amai indu tuk
Sedapnya ini = Asadap noh iti! = Nyamai amat tuk!
Aku mahu pergi sekarang = Mamanau oku noh! = Aku ka nurun diatu!

Jumpa lagi! = Kopiruba kawagu! = Bertembu baru
Ingatkan aku! = Sorohon oku noh! = Ngingat ke aku
Telefon saya ya? = Toliponan oku noh = Talipaun aku nyak
Hantar aku surat ya? = Kiriman oku noh do surat = Kirum ke aku surat au
Terima kasih = Kotoluadan / Pounsikou = Terima kasih wai

Kau sudah makan? = nakakan ko noh = Dik dah makai
saya mahu pulang = siuli oku = mupuk aku
saya pulang dulu = muli oku po = pulai dulu aku
jangan pergi sana = kada mongoi hilo = anang nurun kin
ada gitarkah? = haro gitar nu?= bisi ngitarkah

"Amboiiiiii!!! ha, awak!..yerrr awaklah yang jari diatas keyboard tu.. amboi..Mr.J tahu mesti lepas ni copy paste dan send kat kawan dari sabah dan sarawak kan.. dah agak dah.." 

karati = faham = mereti/ nemu
Maaf = Siou = ampun
Tidak = Au = Ukai
Ya = Oh = Au/Auk
Belum lagi = Au poh! = Bedau Agik
Biila = Soira?= Kemaya?
Bagaimana = Poingkuro?= Bakani
aku / saya = oku = aku
jalan = ralan = jalai
berjalan = mimpanau = berjalai
lari = tangkus = berlanda / berlawak
berlari =manangkus = berlanda / berlawak
berdiri = mingkakat = berdiri
duduk = mirikau = duduk
dengar = mokinongou = dinga
gigit = kokot = gigit / kanit
mengigit = mongokot = kanit
ini = iti / ti = tuk/tok
itu = ilo = nyak
Indu Iban amai bajik ngasuh mr.j enda ngidan ati.
sana = hilo = nyin / din
lelaki = kusai = laki
perempuan = tondu = indu
nama = ngaran = nama
tidak = au = ukai/enggai
ya = Oh / Ousi = Auk
apa = isai = Nama
hidung = tedung = idung
terbang = tumulud = terbai
naik = mindakod = niki
apa = nunu = nama
asal = tadon = asal*
berasal = mantado = penatai*
rumah = walai/sulap = *umah
sungai = bawang = aik.
parang = dangol = duku*
kamu (ramai) = yekoyu =sidak
kamu (seorang) / kau = nuan 
suka = orohian = ka/deka
pagi = kosuabon
tengahari = pitangadau
petang = sosodoion
malam = totuong
nangis = mihad = nyabak
ikan = sadadi sana = hilo = ikan
ular = wulanut = ularrr
sakit = oruol = pedis
rindu = langadon = lelengau
Visit edwinlay.com untuk Photoshot Perkawinan Iban
Di mana jalan ke rumah kamu? = Ongo ralan mongoi walai nu? = Dini jalai nuju umah nuan?
Kamu suka berjalan tak? = Orohian ko mimpanau? = Nuan rindu berjalai?
Aku nak berjalan ke Mall. = Mamanau oku mongoi Mall. = Aku deka berjalai ke Mall
Siapa nama kamu? = Isai ngaran nu? = Sapa nama nuan?
Nama saya Sam. = Ngaran ku Sam. = Nama Aku Mr.J

Saya digigit ular. = Kinokot oku wulanut.= Aku digigit ular
Siapa lelaki itu? = Isai ilo kusai? = Sapa laki nyak?
Saya suka perempuan itu. = Orohian oku ilo tendu = Aku rindu/deka/gaga indu nya/nyin.

Hidung saya sakit. = Oruol tedung ku.= Pedis idung aku
Kamu pergi mana? = Hinnongo tongoyon nu/dikoyu? = Kitak ka kini?
Pinjam nota kamu. = Poloso oku nota nu. = Minjau Bup Nota Nuan
Aku rindu kampung aku. = Langadon oku kampung ku. = Aku lelelengau ke menua aku

- Mr.J -
____________________________________________________________________________
+ Apa Kata Mereka Tentang Blog & Mr.J, Klik + "Testimonial" +
Aluwi Sharkawi - "you are the best bro!! thums up.."
Man Pengayau Sibu - "blog jacky memang best kreatif wei."
Amylea - "hai mr.j. suka sangat visit blog ni.. even bila ...."
Eyna Nina - "Mr j org iban?slm ni i ingatkn org..lancar tulisan"

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©