Konflik Tanah diantara waris Keluarga Hj. Wahed dan penduduk setinggan Kpg "1Malaysia" di Tanah Padang Kerbau,Pujut Miri. Sarawak

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert

Kampung 1Malaysia bukan lagi isu oleh penduduk setinggan di Kawasan Tanah Padang Kerbau, Pujut. Kenyataan pegawai Land & Survey jelas dan terang menyatakan bahawa penduduk di situ adalah setinggan.

Waris keluarga Hj. Wahed berhak membuat tuntutan di mahkamah kerana kawasan tersebut telah di teroka sejak tahun 1930an oleh arwah Hj. Wahed dan keluarga pada masa itu. Segala dokumen sebagai sokongan adalah bukti yang kukuh tuntutan mereka.

Pihak Land & Survey telah melarang sama sekali segala jenis dan bentuk pembinaan rumah dikawasan tersebut.

Jika waris berjaya membuat tuntutan maka setinggan harus keluar daripada kawasan berkenaan dengan serta merta. Kawasan tanah itu juga akan di pagar kerana pihak penuntut akan membuat kerja pertanian.

Penduduk setinggan sudah dimaklumkan berkenaan perkara trsebut. Tetapi ada seberapa penduduk setinggan masih tidak berpuas hati dan menyatakn mereka adalah peneroka sejak tahun 1980an.

Penguam Keluarga Hj.Wahed membuat laporan polis bersama dengan Cik Zulhaida di Balai Polis Sentral Miri.

Dominic Ng Menjalankan tugas sebagai peguam yg dilantik oleh waris Keluarga Hj. Wahed. Kini timbul pula lagi satu isu dimana Mantan YB Padungan (Dominic Ng) menerima ugutan bunuh melalui pangilan telefon dimana dipercayai dibuat oleh sebilangan penduduk setingan Kampung 1Malaysia kerana tidak berpuas hati dengan tuntutan tersebut.

Untuk pengetahuan semua nama "Kpg 1Malaysia" dinamakan sendiri oleh penduduk tersebut sedangankan tanah yang mereka duduk adalah milik keluarga Hj. Wahed yang pertama sekali meneroka pada tahun 1930an dan disahihkan dengan beberapa bukti yang kukuh.


Rakaman perbualan Ugutan BUNUH Peguam Dominique Ng Kim Ho (gambar diatas) telah diserahkan kepada IO oleh Zulhaidah Suboh petang semalam (16 July 2012) di Balai Polis Sentral Miri.

* Bersambung .


Bonus:
1:All in 1 Home Player (3gp,flv,mkv,and more) MKV+HomeCinema+Coreaac.rar - 14.2 MB
2:Youtube Downloader + Player : Youtube Downloade + Player.rar - 19.1 MB
Subscribe untuk mendapatkan pelbagai aplikasi penting dan 167 flash game Percuma.
Siapakah Mr J? untuk mengenali beliau dengan lebih dekat lagi sila rujuk di "Testimoni" .
Bookmark and Share

0 comments:

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©