Aku yang berbangsa 'Lain-Lain' atau yang 'AK' Anda Dikemudiankan.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
September ini pada haribulan 16 maka genaplah sudah 50 tahun Malaysia dibentuk oleh Negara Sabah dan Negara Sarawak bersama Tanah Melayu atau lebih senang dipanggil sebagai Hari Malaysia.

Tetapi dalam 50 tahun ini kelihatan bangsaku serta etnik yang lain di Malaysia masih lagi berbangsa 'Lain - Lain' , mungkin kuantiti petak di setiap kertas pendaftaran tidak mampu memuatkan senarai bangsa etnik lain dan hanya mampu menyenaraikan tiga etnik bangsa sahaja.

Aku yang berbangsa 'lain-lain' di malaysia

Tidak mengapa , aku yang berbangsa lain - lain ini seringkali menjadi seolah seperti 'bola' bila cuba untuk mendapatkan sesuatu pekerjaan dalam institusi kerajaan. Hal ini bukan sahaja dilalui oleh Mr.J malah dilalui telah dilalui oleh rakan - rakan Mr.J yang lain.

Jika melihat kepada Kad Pengenalan iaitu 'AK' yang merujuk kepada "Anak" tetapi ianya dikatakan memberi maksud "Anda Dikemudiankan" .

Maka setiap semua benda yang dilakukan oleh bangsa/etnik 'Lain - Lain' maka 'akan dikemudiankan' bergitu juga dengan pemohonan jawatan di insititusi kerajaan bahkan bangsa lain - lain akan dikemudiankan.

"Tambang Bot Ekspress Naik maka Berenang sahaja.."

Tetapi bila waktu dekat Pilihanraya maka bangsaku akan didahulukan dari semua aspek , senang sungguh bangsaku 'lain-lain' digula - gulakan dengan nilaian tunai. 

Nah! habuannya untuk bangsaku 'lain-lain' di Sarawak , kini 10 September 2013 tambang bot ekspress sah dinaikkan berikutan minyak naik dan tidak mengapa kerana bangsaku 'lain-lain' ini semua kaya raya dengan tanah ncr setakat naik 1-2myr bukan masalah besar kerana bangsaku 'lain-lain' di Sarawak adalah pengikut setia serta geng sampai mati si parti tersebut.

Seolah - olah satu penjajahan atau kawalan koloni daripada sesuatu tempat yang dikatakan mendominasi malaysia tetapi sebenar tidak dan mungkin hanya dengan cara tersebut mereka mampu untuk mengawal atau membuat 'koloni kawalan' bagi yang berbangsa lain - lain.


- Mr.J

  mengenai penulis | music menarikmakanan terbaikku facebook | twitter | mykeek | sarawak | sabahliputan media

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©