Perkara yang ditekankan oleh KM SARAWAK di TV3 dalam rancangan "Soal Jawap" 16 Sept 2015.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Ketua Menteri Sarawak iaitu Tan Sri Adenan Satem dijemput untuk keudara secara langsung di TV3 pada pukul 11 malam dalam slot "Soal Jawap" Semalam iaitu sempena memperingati Hari Pembentukkan Malaysia pada 16 September 1963.

Pelbagai soalan menarik diajukan kepada Beliau namun jawapan yang diberikan memukau sesiapa sahaja. Disebalik "soal jawap" yang diberikan kepada Beliau terselit beberapa Perkara yang "Ditekankan"  iaitu kemungkinan seperti senarai 7 dibawah.

Kunjungi fb "pengerindu.com"
1. Autonomi Untuk Sarawak
Dahulu semasa perjanjian Malaysia 1963, kita telah mensyaratkan beberapa perkara untuk survival bangsa Sarawak di dalam Gagasan Malaysia. 

Sekarang kami mahunya kembali kerana kami boleh menguruskannya sendiri. Autonomi yang dituntut bukannya autonomi yang diminta secara begitu sahaja SEBALIKNYA ianya sudahpun tertulis di dalam perjanjian Malaysia. Bukan bermakna meminta autonomi kita hendak KELUAR MALAYSIA tetapi kita hanya menuntut apa yang telah dimeterai dahulu. 

Jadi tiada isu hendak keluar Malaysia dan tiada yang perlu ditakuti oleh Kerajaan Persekutan kerana sejarah membuktikan keberadaan Sarawak membentuk Gagasan Malaysia adalah untuk bersama-sama mempertahankan diri daripada ancaman komunis dan sebagainya. Kami bukan orang yang tidak tahu sejarah itu semua.

2. Autonomi Pendidikan 
Dasar Pendidikan sekarang adalah satu dasar flip-flop polisi yang dikeluarkan oleh Menteri Pendidikan telah menghancurkan dasar pendidikan yang sepatutnya boleh melahirkan bijak pandai generasi muda dari Sarawak. Malah penempatan guru2 juga menjadi satu yang mustahak kerana hanya orang Sarawak yang lebih mengenal apa itu adat budaya orang Sarawak.

3. Toleransi Kaum 
In order you want to be tolerate, you need to respect each other. Di Sarawak, kaum bumiputera bukan hanya beragama Islam malah juga beragama lain misalnya Kristian dan Pagan. Kami ada lebih 30 etnik dengan beratus-ratus bahasa dan dialek seperti juga kepercayaan. 

Jika tiada dasar keterbukaan yang tidak diamalkan malah akan hancur satu negara. Kami tidak mahu seperti di Malaya yang seperti ada master in races.. we in Sarawak all adalah satu bangsa.. Sarawak cukup luas untuk semua. Dan menghormati agama lain juga adalah satu yang menjadi pengukuhan kepada satu bangsa.

3. Bahasa Inggeris 
Mengapa kita harus ketepikan bahasa Inggeris jika kita tahu ianya bahasa dunia. Bukan bermakna kita belajar bahasa Inggeris kita akan mengenepikan bahasa Malaysia. Orang Sarawak misalnya lebih fasih berbahasa Inggeris berbanding dengan orang di Semenanjung kerana sejak dahulu lagi kami sentiasa memastikan ianya digunapakai kerana kami mahu bangsa Sarawak satu bangsa yang global.

4. Sejarah 
Apa yang dibelajar sekarang memihak kepada sejarah Melayu sahaja yang mana ianya tidak adil sama sekali kepada bangsa Sarawak. Kami juga mempunyai sejarah sendiri yang harus anak bangsa kami mengetahuinya. Subjek sejarah sekarang HARUS DIROMBAK SAMA SEKALI. 

5. Royalti
Royalti lebih daripada apa yang kami ada kerana sejajar dengan waktu ianya langsung tidak mencukupi. Tuntutan sekarang 10% dan kalau boleh 20% itu penting untuk membangunkan Sarawak lagipun ianya kepunyaan kami.

6. Kuasa Jabatan 
Mengapa harus ada pengagihan kuasa yang bertimpa2. Jika JKR Sarawak boleh membuatnya kenapa harus ada campurtangan dari JKR Persekutuan. Kadang2 kontrak yang kita orang Sarawak tidak mengetahuinya kerana adanya campurtangan daripada orang yang bukan orang Sarawak.

7. Pembalakan Haram
Pencuri tok ingat macam neneknya pun hutan..oohaa.. perlu dihentikan. Kita kehilangan banyak daripada pencuri balak ini. Ianya akan diteruskan sehingga tiada lagi pembalak haram termasuk sawmill yang bersekongkol.

Bonus
Isu 1MDB, we Sarawakian don't care about it kerana kami lebih mementingkan bagaimana untuk hidup dengan keadaan ekonomi sekarang. So tidak payahlah mempengaruhi pemikiran yang tidak ada kene mengena dengan kita.

- Artikel Kiriman
____________________________________________________________________________
+ Apa Kata Mereka Tentang Blog & Mr.J, Klik + "Testimonial" +
Aluwi Sharkawi - "you are the best bro!! thums up.."
Man Pengayau Sibu - "blog jacky memang best kreatif wei."
Amylea - "hai mr.j. suka sangat visit blog ni.. even bila ...."
Eyna Nina - "Mr j org iban?slm ni i ingatkn org..lancar tulisan"

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©