3 Jenis Makanan Kegemaranku. Babi Pangang , Kasam Ikan dan Ulat Sago.

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Perhatian : Sila Jangan teruskan membaca sekiranya anda ada penyakit 'mual' atau 'loya'. Sebilangan makanan kegemaran Mr.J disini adalah tidak halal.

Mr.J ini kadang-kala mempunyai citarasa makan makanan yang boleh dianggap 'pelik' bagi sesetengah tempat tetapi dianggap normal ataupun biasa disesebuah tempat.

1 . Babi Pangang  ( Borneo Style )
Wah , inilah daging kegemaran Mr.J selalunya sebelum memangang daging babi ini Mr.J akan mengaulkan dengan 'asam boi' serta halia tumbuk , sedikit madu dan juga garam serta ajinomoto.


Rasanya cukup enak bila dipangang secara api kecil .. apalagi bila hiburan bersama rakan - rakan dihujung minggu sambil minum dengan beer sejuk.. 

2. Kasam Ikan 'But' ( Ikan yang disimpan didalam balang kaca sehingga hancur tulangnya )
Ini lagi satu kegemaran Mr.J , iaitu Kasam Ikan , tak kiralah ikan apa yang hendak dibuat kasam tapi Kasam Ikan Borneo Style adalah sangat berbeza dengan semenangjung kerana kasam ikan iaitu Ikan akan dijeruk di balang dengan daun 'kepayang' dan beberapa campuran lain .

Kasam Ikan Semah by Indunemugaya.

Selepas disimpan didalam Balang Kaca selama beberapa minggu maka , isi ikan tersebut akan menjadi lembut bergitu juga tulang ikan , kasam ikan sesuai dengan ikan yang mempunyai banyak tulang . Rasanya cukup sedap tapi baunya menusuk kalbu.. sama macam petai.. bau busuk tapi ramai suka bergitu juga Kasam Ikan ini . :)


3. Ulat Sago 
Ulat Sago , ulat yang cukup banyak dengan protein tinggi dan juga rahsia kepada kecantikkan kulit wanita di Sabah & Sarawak .

Untuk mendapatkan Ulat Sago ini, anda perlu menebang sepohon sago dan membiarkannya selama 2-3 minggu untuk membenarkan Ibu Ulat Sago ini membiakkan anak mereka .


Ulat Sago hanya memakan Sago sahaja dan ianya selamat dimakan bergitu sahaja ataupun digoreng dan dipangang seperti sate. Jangan tidak tahu , harga ulat sago ini cukup mahal iaitu sekitar 50sen ke 1myr seekor.

- Mr.J makan Otak Kera pun sedap.

Bonus:
1:All in 1 Home Player (3gp,flv,mkv,and more) MKV+HomeCinema+Coreaac.rar - 14.2 MB
2:Youtube Downloader + Player : Youtube Downloade + Player.rar - 19.1 MB
Subscribe untuk mendapatkan pelbagai aplikasi penting dan 167 flash game Percuma.
Siapakah Mr J? untuk mengenali beliau dengan lebih dekat lagi sila rujuk di "Testimoni" .
Bookmark and Share

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©