EKSKLUSIF HALLOWEEN : Berdialog dengan Hantu, "Berhenti beri Presepsi Buruk Terhadap Hantu".

Portal Blog yang mengupas, mengulas dan mengkritik serta berkongsi isu semasa yang Tidak anda ketahui dari Sabah dan Sarawak. Kongsikan pendapat atau apa jua Isu dengan Pembaca disini. ❂ admin@pengerindu.com ❂
Bukan Sekadar Weblog Biasa - Sejak 2009 "Terbaek. Pengetahuan yg luas dan sungguh menghiburkan para pembaca lagipun dgn brita terkini yg tepat dan padat. " - Jesrim Akok ✌ "macam macam ada..utk di kongsi bersama...nang best juak..teruskan usaha murni anda mr J. " - Habsah Mo C D ✌ "1borneo ba..sporting.. " - Dekmon Alan ✌ "macam2 ada..best!! terbaikkk!!! " - Anastasia Julie Lobert
Artikel ini ditaip dan diterjemahkan oleh Mr.J dari alam "lain", ketika Mr.J sedang menaip artikel ini kelihatan beberapa sekumpulan Pocong sedang berhimpun sambil berteriak "Bubarkan Ikatan Kaki kami, Kami mahu berjalan dan bukanya Melompat!!" teriak salah seorang perserta di perhimpunan itu.

Bergitu juga bunyi hilaian tragis Langsuir sambil disahut oleh gemaan ketawa oleh saudara jauh mereka iaitu Pontianak dari arah bertentangan amat membangkitkan suasana hening pilu sekali.

"BERJALAN HAK KAMI!!" Pocong mahukan Perubahan dan bukannya terus "Melompat"
Tiada apa yang dapat diluahkan bahkan mulut anda akan terasa kaku sekiranya anda berada disini. Berat mata memandang berat lagi bahu mereka yang memikulnya, rasanya mungkin peribahasa melayu ini cukup sesuai untuk membandingkan mereka.

Kami hanya minta tolong manusia bukakan ikatan kaki..
Salah seorang daripada himpunan tersebut memberitahu kepada Mr.J bahawa ketika ini rakan mereka iaitu Vampire dari luar negara sedang sibuk melakukan jamuan untuk malam nanti dan mencari pakaian yang terbaik untuk digayakan ini kerana Perayaan Halloween hanya datang sekali setahun sahaja iaitu 31 Oktober.

Dahulu pernah "hantu - hantu" ini pernah berjasa dengan manusia tetapi sifat manusia seperti bongkak dan ego yang tinggi menyebabkan hubungan "silahturahim" diantara manusia telah terhakis.

Mungkin anda pernah mendengar kisah di mana cerita mengenai penduduk kampung meminjam sejumlah perkakas dengan penduduk Bunian seperti periuk belanga, piring, gelas dan sebagainya apabila ada maljis keramaian. Tetapi manusia ini diseumpamakan diberi betis hendak dada ayam dengan sering tidak mengembalikan secara jujur dengan ada yang mengambil kesempatan untuk disimpan dirumah dan sebagainya.

Bukan itu sahaja banyak nilai - nilai murni tersemat di kalangan hantu, jembalang atau mambang lantak korang nak sebut apa janji hantu iaitu bagaimana pemuda kurus keding kerepot bernama Badang menjadi kuat seperti Hulk?

Menurut penceritaan mulut ke mulut sebelum ketibaan emel mengatakan bahawa Mambang Tanah yang tercekik tulang ikan akibat terpaksa mencuri ikan dalam bubu si Badang.

Mambang Tanah merayu untuk tidak "dibunuh" dan minta dilepaskan, atas dasar nilai silahturahim antara manusia dan makhluk halus masih utuh ( rujuk kisah bunian di perengan atas tadi ) maka Badang pun melepaskan Mambang tersebut, melihat keadaan seperti itu membuatkan Mambang Tanah berasa sebak dengan keikhlasan Badang dan menawarkan untuk memberikan "kekuatan" kepada Badang dan inilah nilai bertolak ansur terjalin.

Tentu pembaca akan mengatakan bahawa "hantu tetap hantu dan mereka jin!!". Tapi kita tidak tahu kenapa Mambang Tanah terpaksa mencuri ikan badang, mungkin beliau telah tersesat dalam hutan ataupun sumber ikan di kawasannya telah pupus akibat pencemaran pembalak haram. Whos Know?


Kemalangan di Highway bukan dilakukan oleh ahli kami.
Seperti luahan nasib Pontianak juga yang bukan selalu memunculkan diri dan yang sebenarnya Pontianak mahu mencari teman berborak atau sekadar mengadu kisah sahaja kerana dia juga pernah merasa menjadi manusia dan dia juga tidak pernah meminta untuk menjadi Pontianak.

Adakah hanya kerana dia terkorban bersama anaknya yang masih dalam kandungan maka manusia boleh memberikan pelbagai preseptif yang buruk. Mr.J sempat berborak seketika dengan Kak Ton ehh~ Kak Pon.

Beliau meminta manusia janganlah memandu selaju yang mungkin jika tersempak dengannya di jalan raya kerana boleh mengakibatkan kemalangan bahkan sehingga sekarang ramai rakan - rakan Kak Pon dipersalahkan dalam hal tersebut tetapi mereka manusia tidak merasakan kepayahan yang dirasai apabila terpaksa berjalan kaki sambil mengendong anak semata - mata untuk membeli lampin.

Sejak kecil dari berlapis - lapis keturunan manusia telah diterapkan nilai momokkan bahawa segala yang tidak baik itu dari makhluk halus eleh manusia tu baik sangatlahkan. 

Sebelum manusia pandai berdikari dari aspek kecantikkan diri terlebih dahulu manusia harus berterima kasih kepada hantu yang banyak memperkenalkan "susuk" pada zaman era kesultanan dahulu sehingga sekarang Hantu Susuk masih memberikan perkhidmatan dari pelbagai aspek seperti kaunseling kecantikkan luaran dan dalaman tetapi tidak seperti dahulu kalau dulu boleh diberikan percuma tapi kini tiada ianya agak mahal dan berpakej lebih - lebih lagi kemeningkatan kadar gst negara.

Tapi jangan risau kerana menurut penjelasan Hantu Susuk tahun depan akan ada 3 peringkat diskaun menarik ditawarkan sejajar dengan pemberian BR1M 3 kali setahun.

Baiklah, Mr.J rasa setakat ini sahaja liputan mengenai Halloween di malaysia dan mengucapkan Selamat Menyambut Hari Halloween kepada seluruh rakyat malaysia dan hantu kirim salam "disinilah lahirnya sebuah cinta".

Ambillah waktu ini sebagai waktunya kita sebagai manusia bersama - sama merayakan serta bergembira dengan mahluk halus demi mengeratkan hubungan silahturahim dan sebagainya.


Hantu Para Pembesar yang mahu menawarkan Mr.J Pangkat Datuk.
Selepas selesai sesi berdialog, Mr.J telah ditawarkan untuk diberikan pangkat darjat membawa gelaran Datuk oleh pembesar "disana" tetapi terpaksa menolak atas sebab - sebab tertentu. *Sifat hantu pun dah menyerupai sifat manusia. 

Ketika ini Mr.J sedang menanti pernerbangan WH37Q untuk kembali ke "dunia" dan tersempak dengan bomoh 1malaysia & rakannya yang sedang giat mempromosikan air kelapa tua. 

- Mr.J 


Salam Halloween untuk Semua Manusia dan Seluruh Penghuni Bumi!

____________________________________________________________________________
+ Apa Kata Mereka Tentang Blog & Mr.J, Klik + "Testimonial" +
Aluwi Sharkawi - "you are the best bro!! thums up.."
Man Pengayau Sibu - "blog jacky memang best kreatif wei."
Amylea - "hai mr.j. suka sangat visit blog ni.. even bila ...."
Eyna Nina - "Mr j org iban?slm ni i ingatkn org..lancar tulisan"

 SABAHSARAWAK
Bila Mr J Menaip
 ARTIKEL KIRIMAN EMEL PEMBACA ► Sila Hantar ke admin@pengerindu.com
+PENDAPAT  +KOMEN http://pengerindu86.blogspot.my► server ↑ 97%  
Stastitik

PENGERINDU.COM. Dikuasakan oleh Blogger.
 
Copyright © 2009 - 2015 www.pengeRindu.com - Bukan Sekadar Weblog Biasa | Voice of The People Sabah / Sarawak | Rise of DAYAK- All Rights Reserved ©